søndag, oktober 29, 2006

Tilbage i København...

...virker hverken telefon eller netopkobling; ihvertfald ikke i vores lejlighed, så kan man bruge tiden på noget andet end at blogge. Der sker også meget i november, Avantgardenetværket afholder to størrer konferencer - se selv her, der er Cirkus Bogforum, den 1. november udgiver Gyldendal udvalgte artikler om kunst og kultur af Hans-Jørgen Nielsen - Nye sprog, nye verdner. Samme dag er der er en ny udgave af Litlive på gaden. Eller på nettet i det mindste. Dagen efter snakker Steven Holl om Urbanisms, for nu at nævne lidt.

Og her skriver Rachel om blogrolls som et redskab som fordeling af magt, en del af en hierakiserende struktur, på nettet. Jeg mener faktisk at Jill Walker har skrevet en artikel om links og blogrolls som en art valuta... Faktisk findes der et redaktionelt princip bag Kornkammerets blogroll. Rachel har jo tidligere og med god grund spurgt hvorfor der ikke bliver linket til hende her. Det tror jeg faktisk at jeg bliver nødt til at svare på. Så det gør jeg når jeg igen kommer på nettet; der går vel ikke længe...

Og her findes rapporter om Greven...

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg beder ikke om blive linket til, Martin. Det er en misforståelse. Jeg kan sagtens selv finde fine grunde til ikke at være på denne blogroll (jeg er hverken lyriker, Gertrude Stein-fan eller avangardist), men vil sikre mig, at udvælgelsen foregår bevidst - især når du tidligere ligefrem har efterspurgt kvindelige bloggere. Der er jo masser kvinder derude. Bare ikke på nærværende blogrolls.

Ved I hvorfor? Er det valgt sådan bevidst? Eller skete det bare?

Mangler nogle af de kvindelige bloggere den stramme faglighed eller hvad er kriterierne?

For en blogroll udøver magt. Magt med omtanke er min eneste pointe. (Det gælder også min egen blog).

Thomas Oldrup sagde ...

Nu holder du altså op, Serup. Se så at få linket til Rachels blog!

Anonym sagde ...

Kan vi ikke lade den personlige vinkel lidt være og tale om den principielle i stedet, for det handler ikke om et link til mig (du har da for sytten linket til mig i flere poster), men om dobbeltbevægelsen i at efterlyse og udelukke.
Digterinder derude med blogs er for eksempel Pia på http://digtafon.urbanblog.dk/,
Lonni på http://alonzoaldente.urbanblog.dk/,
Nadja på http://nadjasreflexioner.net/ og stensamleren på http://stensamler.urbanblog.dk/.

Ikke alle disse har søgt fællesskab her på Kornkammer, men spørgsmålet er mere, om det er plads, hvis de gør?

Det er opklarende spørgsmål, der ikke nødvendigvis kræver en diskussion, men bare en indre opklaring.

Det er din blog, Martin, og dette er ikke ment som et pres til at få dig til at dreje den i en retning, du ikke evt. har lyst til.

Jeg ville bare placere min store finger på et punkt, hvor jeg ser et misforhold.

Anonym sagde ...

Jeg - eller rettere - min blog findes på Serups blogroll, som det åbenbart hedder, og jeg er knap nok lyriker, ved kun at Gertrude havde pagehår og boede i Paris, har ingen videregående uddannelse og er højest forhv. semi-avantgardist. Findes jeg så her, fordi jeg er en mand, eller har jeg en (anden) klemme på Martin? Jeg ved det ikke. Jeg tror, jeg vil overlade det til Martin selv at bestemme, hvad han foretager på sin egen blog. Og til alle andre hvad de selv foretager sig i deres eget lille frirum.

Anonym sagde ...

Det med frirummet er helt korrekt - og jeg har selv pointeret det flere gange, men nu tog Martin jo selv spørgsmålet op og spurgte, hvor er de kvindelige bloggere?

Jeg synes, min tilgang til dette bliver læst meget dårligt og forvrænget.

Thomas Oldrup sagde ...

Serup skriver jo selv, at der "faktisk findes et redaktionelt princip" bag Kornkammerets blogrulle og at han vil afsløre det "når han igen kommer på nettet; der går vel ikke så længe..." Så er der kun tilbage at vente i spænding :-)

Martin Glaz Serup sagde ...

Kære Rachel et al,

Jeg er faktisk rigtig glad for dit indlæg/dine kommentarer Rachel; jeg synes de er gode og relevante! Jeg sidder lige nu og skriver på den lovede blogentry, men det er et helvede at komme på nettet - jeg må hele tiden skifte computer, fordi den ene har en kraftigere wireless end den anden, og jeg er afhængig af at jeg kan komme på den nabos netværk, der endnu ikke har fundet ud af at kryptere sit netværk... Den forbindelse er langsom og uholdbar og det er et mas... Og hele tiden går lortet ned! Men altså: jeg vender tilbage. Når der kommer tekniker i løbet af ugen, når jeg kommer på bibliotek eller før. Og ps. jeg forstod ikke Peters indlæg som en entydig fejllæsning af dig, Rachel, vel lige så meget en reaktion på Thomas' underlige krav i rullen her, og ligeså meget et udtryk for egen holdning...

Alt godt,
Martin

Anonym sagde ...

Jeg er hverken lyriker, avantgardist eller specielt fan af Gertrude Stein, men jeg synes diskussionen er interessant.

På min egen blog er jeg meget kønsbevidst om hvem jeg linker til, det er ikke mit indtryk at det er normen ...

Tak for en spændende diskussion!

Anonym sagde ...

Det er ikke altid heller let for mandlige lyrikere at drible sig rullende ind på Martins stentavle.

Heller ikke for en fodboldengel med store handsker på.

Eller...Martin...har vi ikke spillet kampe sammen?
Har vi kun været på græs sammen da jeg havde dømmende magt over dig?

Hmm...så er det et rolleskift.

Du er min dommer nu.

Det er fair nok.

:-)

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK