tirsdag, maj 16, 2006

Lyden af Danmark

Jacob Kreutzfeldt på AUX.dk.:

(...)

"Det er min fornemmelse, at lydpolitik i Danmark er ved at udvikle sig til en slags stilhedens regimente. Det er som om støjbekæmpelse er blevet et entydigt gode, og man glemmer at den lyd, der bliver tilbage ofte er motorstøj fra biler, toge, fly, ventilatorer m.m. I en DSB-stillekupe oplevede jeg for nylig at en pige bad en anden passager om at holde op med at læse højt for sig barn. Jeg havde netop siddet og glædet mig over det hyggelige i den mumlen, der, derfra hvor jeg og den forulempede pige sad, ikke kunne opfattes som ord. Jeg hørte blot den rytmiske og beroligende lyd af højtlæsning som en jævn rytmisk strøm af intonationer indhyllet i togets motorstøj. Moderen og hendes barn måtte selvfølgelig gå, og tilbage sad vi med den fuldkommen rene lyd af maskinstøj."

Ingen kommentarer:

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK