mandag, august 26, 2013

Promenaden koger

...eller hvad man nu skal kalde det, i hvert fald er der virkelig gang i kommentarfelterne lige nu. Og også uden for kommentarfelterne, skulle jeg hilse og sige - således fik jeg selv en mail fra en fyr jeg ikke kender personligt, der blandt andet kaldte mig et "røvhul" på grund af det jeg har skrevet om særligt (meta)kritikken i forbindelse med Jakob Ejersbos romaner. Og nej, skrev han, du må ikke lægge denne mail ud på Promenaden. Nu er det jo ikke noget han skal bestemme, så vidt jeg ved tilhører et brev fuldt og helt modtageren rent juridisk, der således må gøre med det hvad han vil, men lad nu det (og også mailen) ligge, vigtigere ting går for sig. Ikke mindst i forbindelse med den førnævnte tekst, Raserier og klichéer, der blandt andet handler om Afrika-repræsentationer i dansk litteratur - men også om hvorvidt anmelderne anmelder de bøger de læser og reagerer på deres eget instinkt, deres oplevelse, eller om de i højere grad giver stjerner, hjerter, whatever, efter hvilken bog de ville ønske de havde læst. Også den norske forfatter Geir Gulliksen skriver (blandt meget andet) om hvordan man repræsenterer den (afrikanske) anden i sin seneste roman. Der er opstået en hel lille læseklub her - bestående, indtil videre, af Maja Lucas, Tina Margrethe Petersen og jeg selv; der er plads til flere! Vi læser Bøyde knær her og her. Endelig bliver muligheden af Den gode krig diskuteret kraftigt; ikke mindst handler det, aldeles preserende, om Syrien. Lige nu på Promenaden.

Ingen kommentarer:

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK