torsdag, april 10, 2008

et kranie i mudder og
damer med pudder; mider i
skabe og alt jeg kan tabe;
fabriksrøg, syre og ting der
er dyre; afrevne arme,
skeletter med charme; børn i
bure, dig og fluer – det er
kun lidt af de ting jeg kan li!
- Rasmus Nikolajsen i digtsamlingen Alting ender med et bryllup der udkommer på Borgens forlag om en uge. Jeg læste den hurtigt i går og kunne godt lide den. I forbifarten synes jeg at bemærke visse genkommende figurer; par(alleliteter), (erotiserede) kvindekropsdele og mellemrum. Bogen fik mig til at læse Nikolajsens artikel om remix og sampling i den nyere danske lyrik - Last Night a DJ Shaved My Wife hedder den og findes i Den Blå Port #74 (2007). Jeg fik den ikke læst da tidsskriftet udkom, den er fin. Selvom jeg synes at snakken om remix er mere spændende end snakken om sampling, i hvert fald hvis man taler overordnet beskrivende og ikke så meget om hvad det betyder i det enkelte tilfælde. Der er nogle ret morsomme eksempler i artiklen – de bliver ikke mindst ret morsomme når det originale forlæg findes ved siden af, hvad de gør i artiklen – ligesom der er nogle ret morsomme (og flotte og umulige og så videre) digte i Alting ender med et bryllup. Det bliver spændende at se hvilken modtagelse den får. Held og lykke herfra i hvert fald.

2 kommentarer:

Martin Glaz Serup sagde ...

Konkurrence uden præmier: Hvilket digt er det oevnstående et remix af?

Anonym sagde ...

Bjergene er i live med THE SOUND OF MUSIC - My Favorite Things. Gammelt nummer, flot digt.

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK