torsdag, maj 25, 2006

Blå prut

4 kommentarer:

Susanne Christensen sagde ...

Blå Lort? Eller den er gammel?

Martin Glaz Serup sagde ...

Ja, ældgammel, den kulminerede med nummer 68/69, der havde gråt omslag...

Anonym sagde ...

Ja, som Jens Jacob skriver, kan man altid læse Hauge ironisk. Han har faktisk selv senere påstået, at hans klumme "Vredens dag" bare var for sjov. Den var ifølge Hauge selv en parodi på den danske venstrefløjs dommedagsretorik, især de radikales. Det var jo svært at vide som læser, nu Hauge starter klummen med en i øvrigt meget positiv henvisning til Kastholms klummer om kløfterne i dansk politik.

Det er jo bekvemt for Hauge, at han sådan selv kan bestemme, hvornår han skal tages alvorligt, og hvornår han ikke skal, og hvordan hans ironi skal forstås. Jeg er begyndt konsekvent at læse Hauge bogstaveligt. Så er han mest interessant. Læser man ham på hans egne præmisser, kan man lige så godt lade være.

Hvorfor skulle de dele af vores leder, som handler om Hauge, ikke være ironiske, i øvrigt? Når nu han kan, hvorfor kan vi så ikke? Det er da mærkeligt, at Jens Jacob end ikke overvejer den mulighed.

jens jacob toftegaard sagde ...

men det har jeg da overvejet, tue, og følelsesmæssigt er det da valgfrit, hvordan man læser, - Hauge og Blå Port som hetz, alvor, kølighed eller veloplagte/uoplagte slag i bolledejen - men porten bruger ikke formuleringer som "Nattens Dronning" og "natten kommer", så selv om jeg lagde øret helt ned til teksten kunne jeg ikke høre ironien.
anyway, jeg kan bare ikke se at den type kritik og sikkert også perfedi Hauge leverer godtgør, at han skulle være imod at bestemte folk får penge - men bevares, måske er der noget jeg har overset

ps: i øvrigt sørgeligt du ikke har lyst til at svare mig på min egen blog, men hellere kausere på en andens

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK