fredag, september 24, 2010

Dagbog, Göteborg

Engang fulgte jeg et kursus på Københavns Universitet ved John Christian Jørgensen. Det var et kursus i litteraturjournalistik, en af opgaverne bestod i at skrive en reportage fra den årlige bogmesse i Forum i København. Der var én regel. Vi måtte ikke bruge ordet gedemarked. Og selvfølgelig, det var sjovt, optrådte lige præcis dét ord i de fleste af de reportager de rigtige aviser trykte; i en af dem var gedemarkedet hevet helt ud i overskriften. Lige nu er jeg på den store bogmesse i Göteborg, og selvom jeg aldrig tror at jeg har været på et rigtigt gedemarked er det det jeg hele tiden tænker og det er virkelig til at blive gak af. Luften alene sådan et sted, i en messehal. Cirkus er en anden metafor jeg er sikker på at John Christian ville have bedt mig om at undgå. Årets tema er Afrika. Så hørte jeg 45 minutter om Sexuellt våld i krig, så hørte jeg Sara Stridsberg tale et kvarter, så gik jeg ud for at få kaffe. Men manglede kontanter. Dagens bedste oplevelse på bogmessen var da jeg stod i kø til bankomaten og ventede og læste Peer Hultbergs Brev (2009) færdigt. Wow. Forresten: stort seminar om Hultberg på Det Kongelige Bibliotek den 5. oktober, se mere her og her. Man får jo nok lyst til at læse af at være sådan et sted, af de mange smagsprøver, hvad skal man kalde det, og ikke mindst; af de mange bøger der er. Tænk på hvor meget man kunne nå at læse hvis man tog al den tid man bruger på sådan en messe og ikke lavede andet end at læse. Jeg opdagede forlaget Tranan. Virkelig fine bøger, meget billige. Dér købte jeg Basho og Darwish og et udvalg af østrigske noveller og essays med bidrag af Jelinik, Bernhard, Mayröcker, Jandl og Bachmann blandt andre; også Marlene Haushofer, som jeg ikke kender, men har fået at vide er god. I Göteborg lige nu kan man på Folkteatren se et helt nyt stykke af Lars Norén og på Stadsteatren viser de et stykke af Elfriede Jelinik. Vi må se hvad det bliver til. Først og fremmest glæder jeg mig til at komme ud at løbe. Jeg gik glip af oplæsninger af både UKON og Pia Juul i dag, men det var skønt at stikke af fra messen tidligt.

Hvis man vil følge med i hvad der sker på selve messen har Svenske Dagbladet og Göteborgs-Posten og Expressen og Helsingborg Dagblad, blandt andre, folk der.

3 kommentarer:

CYF sagde ...

Man skulle altid have sådan en som dig, Martin, man kunne sende til bogmesser for sig. Tak for rapporten!

Martin Glaz Serup sagde ...

Og tak for kommentaren CYF og du: det har du jo, du har jo mig!

Martin Glaz Serup sagde ...

Gæt hvad jeg skal ind og se om to timer...

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK