tirsdag, december 01, 2009

Nordisk Råds Litteraturpris 2010

Peter Laugesen og Ida Jessen er nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris 2010 for hhv. digtsamlingen Fotorama (Borgen, 2009) og romanen Børnene (Gyldendal, 2009).

Fra Sverige er nomineret Steve Sem-Sandberg for romanen De fattiga i Lódz (Albert Bonnier, 2009) og Ann Jäderlund for digtsamlingen Vad hjælper det en människa om hon häller vatten över sig i alle sina dagar (Albert Bonnier, 2009).

Fra Norge: Karl Over Knausgård for romanen Min kamp 1 (Oktober, 2009) og Tomas Espedal for romanen Imot kunsten (notatbøkene) (Gyldendal, 2009).

Fra Finland: Sofi Oksanen for romanen Puhdistus (Renselse) (WSOY, 2008), og Monika Fagerholm for romanen Glitterscenen (Söderströms og Albert Bonniers, 2009).

Fra Island: Einar Kárason for romanen Ofsi (Rasen) og Steinar Bragi for romanen Konur (Kvinder) (begge Mál og menning, 2008)

Fra Færøerne: Gunnar Hoydal for romanen Í havsins hjarta (I havets hjerte), (Sprotin, 2007).

Der er ingen nominerede fra hverken Grønland eller fra det samiske sprogområde.

Prisvinderen, der modtager 350.000 danske kroner, offentliggøres 30. marts. Prisen uddeles i Reykjavik i begyndelsen af november 2010 i forbindelse med Nordisk Råds session.

[Ifølge Bogmarkedet]

2 kommentarer:

Martin Glaz Serup sagde ...

Mine umiddelbare gæt: Knausgård eller Fagerholm!

Erik sagde ...

Jeg hepper på Jäderlund. Jeg smider alt hvad jeg har i hænderne, hver gang der er nyt fra hende.

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK