onsdag, august 26, 2009

Der er intet (u)heroisk ved at arbejde gratis

2 kommentarer:

Susanne Christensen sagde ...

Tak for u'et, Martin. Hvis vi alle havde haft samme holdning som Nils-Øivind Haagensen fra Flamme Forlag tror jeg næppe noget af alt det som er sket de sidste 10 års tid havde sket; Bergensbrag, Verbale Pupiller, Audiatur, Tekstallianse, Textmässan, etc, etc.

Haagensen citeres i Klassekampen:

"Jeg og Bendik begynte allerede for seks-syv år siden å leke med ideen om å starte forlag, men det ble ikke alvor før pengene kom på bordet, sier Haagensen etter do-turen."

Og jeg mener, please, this is a giving business, hvis nogen af os havde sat sig ned og lavet en plan udelukkende med henblik på eget heroiske eftermæle? Nej. Det _er_ heroisk fordi det er målbevidst, men heroisme er _ikke_ med i beregningerne, heroisme er _ikke_ motivationen, motivationen er at give, noget som fattige mennesker ofte er forbløffende gode til.

Der er ingen, så vidt jeg ved, som driver og uddefinerer hinanden for uddefineringens skyld, men jeg synes Haagensens citat taler for sig selv, i rimeligt store bogstaver.

Martin Glaz Serup sagde ...

Man kunne måske også hævde at Haagensen i nogen grad parasiterer på det arbejde andre har lavet - ulønnet med mere - i seks-syv år og som er selve grunden til at der kan komme "penge på bordet" nu...

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK