Tillykke med bogen, og med den fine anmeldelse i Informeren idag. "Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serups digt vældigt, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden, der slår ind i tekstens brede bane. Trafikken er uvirkelig går ikke op, hvorfor skulle det også dét? Signalbanerne er endeløse, tvivlen er en revne, og digtet ruller hakkende derudaf."
SERUP skriver for evigheden (oh yes) og truer (grrrrrrrh) dermed skriftens (motherfucking écriture) essentielle tidslighed på livet, bestandig udsat som den da er (som krumrygsyntaksen), og i fare (FARE!) for at glide endeligt ud i stilhed ( ), alt mumlende (m-m-m-m-mmmm), rablende (r-r-rr-rrr) og stumt pegende tilbage på sproget, der stedse hastigere (GLAZ) bevæger sig derud, hvor alle forskelle reduceres til tavs identitet, Martin!
Tror næsten jeg nåede at rette det inden din kornmentar. Rettet er det i hvert tilfælde. Og jeg fåt vente lidt endnu, hvilket vist ikke er postvæsnets skyld, men så har man noget at se frem til.
Ny digtsamling: I signalbanen med Martin Glaz Serup
Boganm: Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serup nye bog, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden
Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig. Et digt. 64 sider, 150 kr. Borgens Forlag. Udkommer fredag.
Af Marianne Ping Huang
Hvad er dét for en trafik? Digtet er vendt 90 grader i forhold til bogsidens konventionelle retning, og når vi kører med, læser og vender vi blad ved siden af læsevanen. Teksten står altså med siden til i Martin Glaz Serups nye langdigt, Trafikken er uvirkelig. Det er ikke fordi der er vendt op og ned på sagerne - det hele er bare bredere og længere. Og det er ikke, fordi der ikke er verselinjer, tværtimod, for sådan hér bliver linjerne bare længere og kan være mere inklusive med en række indlagte 'undervers' og en rytme "af sætninger, der æder hinanden". Således læser man - grafisk tilrettelagt - mere som man scroller end som man blader.
I Trafikken er uvirkelig genfinder vi det lyriske 'jeg', som Martin Glaz Serup arbejdede med i sin forrige bog 4 (2005): en registrerende og reflekterende position mellem hverdag og storpolitik, mellem det private og det globale - et træk, som adskiller 4 og nu Trafikken er uvirkelig fra digtsamlingen Borgmester Gud (2003), hvor stemmerne rablede og dada-dispositionen for grove lø-jer var stærkere. Med jeg-positionerne etableres en større intimitet, men i det nye langdigt også en resignation ved siden af registreringen og refleksionen. For hvad skal det alt sammen egentlig nytte? Mens tiden går, træer-ne gror, familien vokser, hverdagen trækker ud og jeget bare er en rundkørsel for alverdens signaler, billeder og statements, fra stort til småt.
Børnenes flyverdragter er pyntet med trafik / de skal hentes klokken fire / der er biler i alle farver
hvad tænker du på når du ser al den transport / at også verden er et forløb af associationer
at tingene sker fordi de minder om noget / andet
Jeg tænker på TV avisen og dens besvær med at komme fra det ene til det andet
de underholdende overgange skal glide glat og vittigt / men gør det sjældent
tilværelsen hakker i det / selvom man kan skimte både en start en midte og en slutning Her hakkes for sjov
Signaler og systemer er ret selvkørende ("der geråder en automatik / et system / et bureaukratisk princip / et guddommeligt"). Det er hakkerne og de overgange, som ikke virker, man skal nære med sin opmærksomhed. Langdigtet er organiseret med jeget som medie for signaltrafikken og med teksten som trafikkens 'hakkebræt'. Martin Glaz Serup mestrer en i bedste forstand vidtløftig og formel humor, som især versenes montager af mindre stykker sprog, enjambementer og bogstavrim borger for. Her hakkes, for sjov og med en god portion tvivl.
Martin Glaz Serup organiserer digtet topografisk, i spring mellem f.eks. en vellykket køretur til kolonihaven og registreringer fra ophold i New York (med hilsner til Lone Hørslevs N.Y.-sekvens), i Vietnam og Italien. I hvert nedslag inkluderes det hverdagslige, og mange steder åbnes der for en tvivl over for de mikropolitiske forhåbninger, digtet også nærer ansatser til. Også hverdagens anden side - rutinen, ufriheden, kedsomheden - slår ind over mikroutopiske iagttagelser af børnene, kvinden, maden, arbejdet. Jeget befinder sig tilbagevendende under afviklingen af et trægt seminar eller i et kopirum, hvor der ventes mens maskinen summer. "Administrativt forlænget", som det hedder et sted om livstiden.
Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serups digt vældigt, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden, der slår ind i tekstens brede bane. Trafikken er uvirkelig går ikke op, hvorfor skulle det også dét? Signalbanerne er endeløse, tvivlen er en revne, og digtet ruller hakkende derudaf.
Boganm: Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig Martin Glaz Serup ridser befriende i verdens glathed.
Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig. Borgen, 64 sider, 150 kroner.
Af Lasse Horne Kjældgaard
Digte Martin Glaz Serups nye digtsamling ’Trafikken er uvirkelig’ er ikke kun et langdigt – det skal også læses på langs, med bogen vendt en kvart omgang. Besværet er lille i forhold til udbyttet, det giver at gøre det.
Med alle de flotte trafiksignaler på omslaget kan Glaz Serups nye digtsamling ligne en teoribog til køreprøven, men der er kun få færdselsregler i den. En gennemgående metafor i bogen er livet som en vej, med alt hvad dertil hører af velkendte talemåder, men trafikken på denne vej glider ikke let og kontinuert: »Jeg tænker på TV Avisen og dens besvær med at komme fra det ene til det andet / de underholdende overgange skal glide glat og vittigt / men gør det sjældent / tilværelsen hakker i det / selvom man kan skimte både en start en midte og en slutning«.
Som de gamle mestre inden for den moderne langdigtgenre – Walt Whitman og Ezra Pound – bruger Glaz Serup formen til at give indtryk af verdens mangfoldighed og samtidighed af forskellige stemmer. I et for det meste selvkonverserende toneleje springer samlingen mellem øjebliksbilleder fra dagligdagen og selvoplevede og medieformidlede indtryk fra den store verden, Vietnam, Berlin, New York, Rom. Omsorgscentre, asylcentre og ord som arbejdsmarked, kapitalisme og globalisering er en del af horisonten.
’Trafikken er uvirkelig’ er en øvelse i at rumme det faktum, at alle disse fænomener og problemer eksisterer samtidig, ved siden af hinanden – i intensiv kamp om vores opmærksomhed, men også så fristende at fortrænge. I stedet for kynisme griber jeg’et til en slags udvidet hypokondri over for dette vilkår: »massakrer voldtægter invalider / og så videre / det gør mig ikke kynisk / det er forudsigeligt og det forudsigelige er frygteligt fordi / jeg forudser det værste«.
’Trafikken er uvirkelig’ ridser befriende i verdens glathed og giver endnu et vidnesbyrd om Martin Glaz Serups sprogtalent.
12 kommentarer:
Martin Johs. Møller skriver om bogen her.
Tillykke med bogen, og med den fine anmeldelse i Informeren idag. "Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serups digt vældigt, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden, der slår ind i tekstens brede bane. Trafikken er uvirkelig går ikke op, hvorfor skulle det også dét? Signalbanerne er endeløse, tvivlen er en revne, og digtet ruller hakkende derudaf."
SERUP skriver for evigheden (oh yes) og truer (grrrrrrrh) dermed skriftens (motherfucking écriture) essentielle tidslighed på livet, bestandig udsat som den da er (som krumrygsyntaksen), og i fare (FARE!) for at glide endeligt ud i stilhed ( ), alt mumlende (m-m-m-m-mmmm), rablende (r-r-rr-rrr) og stumt pegende tilbage på sproget, der stedse hastigere (GLAZ) bevæger sig derud, hvor alle forskelle reduceres til tavs identitet, Martin!
Tilykke! Jeg glæder mig til at læse den.
Tak.
Mathias Kokholm har skrevet lidt om den her; men har altså ikke læst endnu... (og 4 udkom i 2005 på adressens forlag, ikke 2006, but who cares...)
I care...
Tror næsten jeg nåede at rette det inden din kornmentar. Rettet er det i hvert tilfælde. Og jeg fåt vente lidt endnu, hvilket vist ikke er postvæsnets skyld, men så har man noget at se frem til.
Tillmans-wannabe (!?) ;-)
Nej, nærmere en hilsen ttil Svend-Allan Sørensen og 4.
Anmeldelse fra Information 16.08.2007:
Ny digtsamling: I signalbanen med Martin Glaz Serup
Boganm: Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig
Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serup nye bog, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden
Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig. Et digt. 64 sider, 150 kr. Borgens Forlag. Udkommer fredag.
Af Marianne Ping Huang
Hvad er dét for en trafik? Digtet er vendt 90 grader i forhold til bogsidens konventionelle retning, og når vi kører med, læser og vender vi blad ved siden af læsevanen. Teksten står altså med siden til i Martin Glaz Serups nye langdigt, Trafikken er uvirkelig. Det er ikke fordi der er vendt op og ned på sagerne - det hele er bare bredere og længere. Og det er ikke, fordi der ikke er verselinjer, tværtimod, for sådan hér bliver linjerne bare længere og kan være mere inklusive med en række indlagte 'undervers' og en rytme "af sætninger, der æder hinanden". Således læser man - grafisk tilrettelagt - mere som man scroller end som man blader.
I Trafikken er uvirkelig genfinder vi det lyriske 'jeg', som Martin Glaz Serup arbejdede med i sin forrige bog 4 (2005): en registrerende og reflekterende position mellem hverdag og storpolitik, mellem det private og det globale - et træk, som adskiller 4 og nu Trafikken er uvirkelig fra digtsamlingen Borgmester Gud (2003), hvor stemmerne rablede og dada-dispositionen for grove lø-jer var stærkere. Med jeg-positionerne etableres en større intimitet, men i det nye langdigt også en resignation ved siden af registreringen og refleksionen. For hvad skal det alt sammen egentlig nytte? Mens tiden går, træer-ne gror, familien vokser, hverdagen trækker ud og jeget bare er en rundkørsel for alverdens signaler, billeder og statements, fra stort til småt.
Børnenes flyverdragter er pyntet med trafik / de skal hentes klokken fire / der er biler i alle farver
hvad tænker du på når du ser al den transport / at også verden er et forløb af associationer
at tingene sker fordi de minder om noget / andet
Jeg tænker på TV avisen og dens besvær med at komme fra det ene til det andet
de underholdende overgange skal glide glat og vittigt / men gør det sjældent
tilværelsen hakker i det / selvom man kan skimte både en start en midte og en slutning
Her hakkes for sjov
Signaler og systemer er ret selvkørende ("der geråder en automatik / et system / et bureaukratisk princip / et guddommeligt"). Det er hakkerne og de overgange, som ikke virker, man skal nære med sin opmærksomhed. Langdigtet er organiseret med jeget som medie for signaltrafikken og med teksten som trafikkens 'hakkebræt'. Martin Glaz Serup mestrer en i bedste forstand vidtløftig og formel humor, som især versenes montager af mindre stykker sprog, enjambementer og bogstavrim borger for. Her hakkes, for sjov og med en god portion tvivl.
Martin Glaz Serup organiserer digtet topografisk, i spring mellem f.eks. en vellykket køretur til kolonihaven og registreringer fra ophold i New York (med hilsner til Lone Hørslevs N.Y.-sekvens), i Vietnam og Italien. I hvert nedslag inkluderes det hverdagslige, og mange steder åbnes der for en tvivl over for de mikropolitiske forhåbninger, digtet også nærer ansatser til. Også hverdagens anden side - rutinen, ufriheden, kedsomheden - slår ind over mikroutopiske iagttagelser af børnene, kvinden, maden, arbejdet. Jeget befinder sig tilbagevendende under afviklingen af et trægt seminar eller i et kopirum, hvor der ventes mens maskinen summer. "Administrativt forlænget", som det hedder et sted om livstiden.
Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serups digt vældigt, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden, der slår ind i tekstens brede bane. Trafikken er uvirkelig går ikke op, hvorfor skulle det også dét? Signalbanerne er endeløse, tvivlen er en revne, og digtet ruller hakkende derudaf.
kultur@information.dk
... ahh I see. Men det er jo også Tillmans der har taget billedet på 4.
Jeg googlede din bog. Resultat:
TRAFIKKEN ER UVIRKELIG, 65 hits.
TRAFIKKEN ER VIRKELIG, 44 hits.
Et relativt tæt løb, vil jeg mene ;)
Thomas
Anmeldelse fra Politiken 25.08.2007:
Lyrik på langs
Boganm: Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig
Martin Glaz Serup ridser befriende i verdens glathed.
Martin Glaz Serup : Trafikken er uvirkelig. Borgen, 64 sider, 150 kroner.
Af Lasse Horne Kjældgaard
Digte Martin Glaz Serups nye digtsamling ’Trafikken er uvirkelig’ er ikke kun et langdigt – det skal også læses på langs, med bogen vendt en kvart omgang. Besværet er lille i forhold til udbyttet, det giver at gøre det.
Med alle de flotte trafiksignaler på omslaget kan Glaz Serups nye digtsamling ligne en teoribog til køreprøven, men der er kun få færdselsregler i den. En gennemgående metafor i bogen er livet som en vej, med alt hvad dertil hører af velkendte talemåder, men trafikken på denne vej glider ikke let og kontinuert: »Jeg tænker på TV Avisen og dens besvær med at komme fra det ene til det andet / de underholdende overgange skal glide glat og vittigt / men gør det sjældent / tilværelsen hakker i det / selvom man kan skimte både en start en midte og en slutning«.
Som de gamle mestre inden for den moderne langdigtgenre – Walt Whitman og Ezra Pound – bruger Glaz Serup formen til at give indtryk af verdens mangfoldighed og samtidighed af forskellige stemmer. I et for det meste selvkonverserende toneleje springer samlingen mellem øjebliksbilleder fra dagligdagen og selvoplevede og medieformidlede indtryk fra den store verden, Vietnam, Berlin, New York, Rom. Omsorgscentre, asylcentre og ord som arbejdsmarked, kapitalisme og globalisering er en del af horisonten.
’Trafikken er uvirkelig’ er en øvelse i at rumme det faktum, at alle disse fænomener og problemer eksisterer samtidig, ved siden af hinanden – i intensiv kamp om vores opmærksomhed, men også så fristende at fortrænge. I stedet for kynisme griber jeg’et til en slags udvidet hypokondri over for dette vilkår: »massakrer voldtægter invalider / og så videre / det gør mig ikke kynisk / det er forudsigeligt og det forudsigelige er frygteligt fordi / jeg forudser det værste«.
’Trafikken er uvirkelig’ ridser befriende i verdens glathed og giver endnu et vidnesbyrd om Martin Glaz Serups sprogtalent.
Send en kommentar