torsdag, maj 24, 2012

I morgen i Oslo: Sylvère Lotringe

Things left behind

Lars Bukdahl: Skabspromenist!

I dag i Stockholm: release på Kritiker #22/23

På Haralds Hylla, med en minimaratonläsning av Susan Sontags berömda sverigekritik från 1969, ”A Letter from Sweden”!

Efterföljande diskussion, vin och mingel. Haralds Hylla ligger på Hägerstensvägen 141, tockholm (nära T Aspudden)

Torsdagen den 24 maj klockan 19. Kom gärna tidigare och upplev antikvariatets utförsäljning av böcker för en krona styck!

I aften på Overgaden i København:

I forbindelse med den aktuelle udstilling Tingen – From the Greece Gropers Foundation har Jeuno JE Kim og Lasse Krog Møller inviteret lektor ved Københavns Universitet, Tania Ørum, til at give en introduktion til 1960ernes avantgardebevægelse og den franske forfatter Georges Perec, hvis litterære metoder har struktureret kunstnernes arbejdsproces og udstillingens konceptuelle opbygning. Efterfølgende viser vi filmen Un Homme Qui Dort fra 1974 af Georges Perec og Bernhard Queysanne.
Arrangementet foregår på engelsk.
-------------------------------------------------
In relation to the current exhibition Tingen – From the Greece Gropers Foundation, Jeuno JE Kim and Lasse Krog Møller have invited associate professor at the University of Copenhagen, Tania Ørum, to give an introduction to the 1960s avant-garde movement and French writer Georges Perec. His literary methods have inspired the artists’ working processes and the conceptual structure of the exhibition. Afterwards we have a special screening of the film Un Homme Qui Dort from 1974 by Georges Perec and Bernard Queysanne. The event will be in English.

Om Thomas Bernhard på Promenaden

kan læses her.

tirsdag, maj 22, 2012

Promenaden live i aften i København

Promenaden inviterer til debat om Promenaden. Bloggen har eksisteret et halvt års tid nu, og vi har løbende internt haft diskussioner om, hvad Promenaden skal være og, hvorfor Promenaden overhovedet skal være. Den diskussion vil vi gerne inddrage vores kritikere og læsere i.

Diskussionen begynder nu her på bloggen, skriv din mening om Promenaden i kommentarfeltet. Vi fortsætter så debatten og samtalen i Literaturhaus den 22. maj. Her vil vi gøre det, vi gør på bloggen, men denne aften med publikum, der så har mulighed for at kommentere og bidrage undervejs. Publikum vil også kunne høre helt nye og endnu ikke publicerede tekster af Pia Juul og Martin Glaz Serup.


Aftenens indlæg vil blive postet på Promenaden dagen efter, så samtalen kan fortsætte her. Vi har også inviteret nogle af vores hårde kritikere til at give os kritik, og vi håber, at de fremmødte også vil deltage i kritikken. 

Vi kalder Promenaden for et litterært blogkollektiv. Tager man ordene et for et, kan man uddrage 1. Det handler om litteratur, 2. Det foregår på en blog og 3. Vi er flere om at bidrage med indlæg, 15 forfattere og litterater helt præcist.

1. Det handler om litteratur

… fordi vi selv er optagede af litteratur. Indimellem handler det om billedkunst og sprog i det hele taget, fordi vi også er optagede af billedkunst og sprog. Indlæggene på Promenaden er ikke resultater af lønarbejde, de udspringer af lyst, interesse og vel også af og til af, at den enkelte skribent har følt en nødvendighed. Har været anfægtet. Interesserer vores interesse andre? Skal den interessere andre, eller er det tilstrækkeligt, at vi selv er interesserede? Er der desuden blot tale om en interesse? Og i det tilfælde, der er tale om noget mere, hvad er dét så? Er litteraturen og dermed samtalen om litteraturen pinedød nødvendig? Er Promenaden med andre ord pinedød nødvendig? Og hvis den er, hvad er så Promenadens opgave?

2. Det foregår på en blog

… fordi det er hurtigt, nemt og gratis at publicere på en blog, og fordi bloggen giver mulighed for kommentarer til de enkelte indlæg. Det er altså muligt at føre en samtale om litteratur på en blog uden at have penge eller modtage støtte, men hvad ellers? Burde vi inddrage lyd og video også? Er vi dybt konservative, når vi bringer det ene lange essay efter det andet? Skal vi bestræbe os på at være et flygtigt medie? Er fordybelse vejen frem?

3. Vi er flere om at bidrage med indlæg, 15 litterater og forfattere helt præcist

… fordi vi ønsker litterær mangfoldighed, det vil sige uenighed om litteraturen og forskellige indgange til litteraturen. Måske ligefrem forskellige litteraturer – men er vi så forskellige? Og hvis vi er, kan det så ses og hvordan?

søndag, maj 20, 2012

OPPDATERINGER FRA SARAJEVO


6. april 2012
ÅMINNES DET UFATTELIGE: 11.541 røde plaststoler, én for hver dreptesarajevoaner. Og plutselig er det små barnestoler, og noen har lagt leker,blomster og godteri på stolene. Og mens vi går forbi er det som om hver enestestol får en kropp og et ansikt, som mister alt.


3. mai 2012:
I daghedra serbofascistene noen av sine falne soldater her i Sarajevo – beskytta avbosnisk politi. De busser fra Pale hvert år 3. mai. Bosniernes toleranse ogtilbakeholdenhet er imponerende. Hvis tyskerne hadde gjort noe slikt i Norge1960, hadde de blitt kjeppjagd. Og så kan man spørre seg: Hva er dennetoleransen godt for?

Fordisse serberne er de åtte soldatene som falt i bakhold etter et kuppforsøk den3. mai 1992 viktigere enn de 11.541 av alle nasjonaliteter som deres egnestyrker drepte. Forstå det den som kan. Jeg har forlengst gitt opp å forståserbofascistene – men registrerer at de støttes av cirka en fjerdedel avvelgerne i Serbia og rundt halvparten i Republika Srpska, den serbiske delen avden bosniske føderasjonen.



7. mai 2012:
Denserbiske krigsforbryteren Dragan Obrenovic blir løslatt fra norsk fengsel –seks år før tida – pga. god oppførsel. Obrenovic var bl.a. nestkommanderende undermassakren i Srebrenica. Slik gir det norske rettsapparatet – midt underprosessen mot massemorderen Anders Behring Breivik – et utvetydig signal tilserbofascister og deres wahhabiske ditto: Drap på muslimer er noe man ønsker åta lett på.

Under20 årsmarkeringa for krigsutbruddet 6. april var det en håndfull kvinner somdemonstrerte i Beograd, de sa på TV: Det er ikke populært å være antifascist iSerbia lenger. Angelina Jolies film Inthe Land of Blood and Honey blir ikke vist i Serbia eller Republika Srpska:Her ønsker man ikke å vise offentlig hva serbiske styrker foretok seg underkrigen. Det bryter med hva de lærer på skolen, osv.: Tenk om tyskerne i 1960unisont hadde beklaga seg over hvor urettferdig det var at de fikk skylda forandre verdenskrig, mens de sensurerte filmer fra den samme krigen fordi nazieneofte ble usympatisk framstilt. Tenk om fransk- og engelskmenn hadde støtta demi dette, fordi de hele tida hadde hatt en hemmelig sympati med fascismen. Tenk omden kommende generasjonen tyskere lærte på skolen at Hitlers krig var enforsvarskrig, og at han burde elskes og æres. Da kan du kanskje skjønne hvorformange bosniere føler at verden alltid går imot dem, og at det iallfall ikkefins håp om noen rettferdighet i Europa.

Derkonsentrasjonsleiren lå i Trnopolje har serberne reist et minnesmerke overfalne fascister, mens denekter tidligere fanger å oppsøke stedet.

Men vi må ikke glemme:Serbere er ikke skjebnebestemt til konflikt med sine naboer. Det fins mange steder i Bosnia, der ingen serbere ble antasta underkrigen, og der kirkene deres fikk stå i fred. Dette er i områder med muslimskflertall, og liknende storsinn ble ikke utvist noe sted der serberne var iflertall, men likevel, det viser hva Bosnia egentlig er godt for.



De nasjonalistiske bevegelsene som oppsto på slutten av 1800-tallet har ikke dypere røtterenn slutten av 1800-tallet. Men det er klart, med serbofile fransk- ogengelskmenn som dominerer et valhendt EU har det vært vanskelig for toleransenå overleve. Og ærlig talt, den internasjonale domstolen er og blir i beste fallen vits.
*
Øyvind Berg (f. 1959) er norsk lyriker, oversætter med meget mere og bosat i Sarajevo. Teksten her er skrevet specielt til Kornkammer.blogspot.com. Her kommer der flere rejsetekster fra Balkan.

lørdag, maj 12, 2012

Nye tidsskrifter

Der kommer hele tiden nye tidsskrifter, nye numre, på gaden; tidligere synes jeg at have været flittigere, og også grundigere, til at rapportere om det hele på Kornkammeret, men pege kan man jo altid og se nu her, der er læsning til hele weekenden. Nyt nummer af Morgenrøde med nye gendigtninger af Rilke og fotografier af Handberg; oversættelserne bliver i øvrigt diskuteret på Promenaden der jo altid har åben og hele tiden udgiver små nye numre; Nyt nummer af Vagant og ny hjemmeside også; Nyt nummer af Standart, og det ser endda ud til at være et rigtig godt nummer, synes jeg, virkelig mange spændende bøger er der anmeldt denne gang; Nyt nummer af Hvedekorn; Nyt nummer af Kritik, blandt andet med en sektion om samtidslyrik og en om migration, i den førstnævnte er der en god, lang oversigtsartikel af Louise Mønster med titlen Samtidslyrikkens tværmediale liv, anbefales hermed; Nyt nummer af OEI On Tape; Nyt nummer af Passage om Kafka; Nyt nummer af Slagtryk; og sidst men ikke mindst: Nyt nummer af Apparatur - et nummer der muligvis også bliver det sidste nummer, i hvert fald for en tid. 24 numre, 11 år; det er faktisk slet ikke så skidt for et little magazine - nummeret er et temanummer der udfolder en række tegnede digte; digterne Mette Moestrup, Knud Sørensen, Pia Juul, Peter Dyreborg er blevet sat sammen med tegnerne Mikkel Sommer, Vibe Bredahl, Christian Skovgaard, Louise Thrane Jensen og Signe Parkins. Det er et fint nummer; skynd jer at få fat på det, det bliver sikkert ikke genoptrykt foreløbig.

fredag, maj 11, 2012

Fernis i dag på Overgaden i KBH: Kunstpublikationer 2012

Apropos Rejseberetninger fra Balkan kan Kornkammerlæsere godt glæde sig. Vi har nemlig to korrespondenter udsendt, som begge i løbet af maj vil sende en nyskrevet, illustreret rejsebrev hjem fra Balkan. Det drejer sig om den norske lyriker med mere Øyvind Berg og den svenske kunstner med mere Ola Ståhl. Stay tuned...

lørdag, maj 05, 2012

Lørdag den 12. maj i København:

KUP kupper CaféTeatret for en aften (19:30-22:30) for at præsentere den svenske digter Jenny Tunedal.

Der vil være oplæsning ved Jenny Tunedal, og Nina Søs Vinther og Julie Sten-Knudsen vil læse op fra deres oversættelser af henholdsvis "Kapitel et" og "Min krig, suiter".

Vi fejrer også Tunedals besøg med oplæsninger af Amalie Smith, Mette Moestrup og Morten Chemnitz.

******************************************

Jenny Tunedal (f. 1973) er en af de vigtigste yngre svenske lyrikere. Hun debuterede med digtsamlingen "Hejdade, hejdade sken" i 2003. Som kritiker og litteraturredaktør på Aftonbladet har Jenny Tunedal op gennem 00erne været en betydningsfuld stemme i den svenske litteraturdebat. Hun er desuden ansat som vejleder på forfatteruddannelsen Litterär gestaltning ved Göteborgs Universitet.

"Min krig, suiter" udkommer på Forlaget Basilisk i maj. Jenny Tunedal er netop blevet tildelt Gerard Bonniers lyrikpris på 100.000 kr. for samlingen med følgende motivering: "Med bottendjupt allvar och en ovanlig språklig intensitet och skönhet söker Jenny Tunedal namn på olika krig och gör dem inifrån jämförbara".