fredag, november 10, 2006

Kritikkens situation…

Sikkert hjemme fra et fantastisk seminar, der kun lige er afsluttet for et par timer siden, læser jeg det her på Mads Eslunds blog. Det er Peter Hagmund, kulturredaktør på Fyens Stiftstidende, der tilsyneladende vil gøre noget ’ret unikt’ for/med litteraturkritikken i Danmark. Det kunne være første skridt til en praksisorienteret kritikerskole, som vi har forfatterskole, konservatorium, kunstakademi. Med mindre, selvfølgelig, det bare er endnu en måde at skære yderligere i anmelder-budgettet på, for hvad er det egentlig for en litteraturkritisk profil Fyens Stiftstidende har? De anmelder konsekvent ikke lyrik, virkelig mange bøger får blot en omtale, der i praksis er en ordret og ukritisk gengivelse af forlagenes eget pressemateriale (se for eksempel den store, aktuelle samling af Hans-Jørgen Nielsens artikler Nye Sprog, Nye Verdner), og der er relativt langt imellem skrevne, signerede anmeldelser. Hvad er det Fyens Stiftstidende vil lære disse ti unge, kommende kritikere med den grundige efterkritik de tilbyder dem istedet for penge???

For en god ordens skyld, skal det siges at jeg selv for et par år siden fungerede som lyrikanmelder på Fyens Stiftstidende i nogle år.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uden at vide mere om Fyns Stiftstidendes projekt, end hvad jeg lige har læst på nævnte blog, så synes jeg, at det er ret betænkeligt, at de nye unge "anmeldere" ikke får nogen løn. Hmm ... I det hele taget stiller jeg spørgsmålstegn ved, om man kan lære at skrive anmeldelser udfra den kritik på anmeldelserne man får bagefter af, "rigtige" anmeldere. Men det bliver da sikkert ganske interessant at følge det nye tiltag.

THK sagde ...

Ja, man må da håbe at Nielsen-"anmeldelsen" ikke er dén standard som de nye kritikerspirer skal oplæres i ...

(nej, det er ikke, Gyldendal, der har samlet siderne, nej, Louisiana Revy er ikke en hovedkilde, nej, Tania staves ikke Tanoa).

At en kritikerprofil som Lars Bukdahl i det hele taget er opstået skyldes da kun at han har kunnet sidde i fred og ro og udvikle subtiliteter og spydigheder. Hvis han som 18-årig spire var blevet coachet sønder og sammen, havde han formodentlig ikke gidet. Er der ikke nok uniformering i anmelderstaben i forvejen?

Men lad os da give det en chance ... ingen penge bliver jo tabt på dét – tværtimod! ;)

Anonym sagde ...

det lyder lidt farligt umiddelbart. susanne har en fin kommentar på min bog. jeg er enig med hende, tror jeg. kritikeren er ikke et talerør for en avis, kritikeren skal helst være uafhængig og skal i hvert fald slet ikke kigges efter i sømmene.

Anonym sagde ...

Mon det så betyder flere anmeldelser i fremtiden? Den tror jeg ikke rigtig på.
Hvad vil de opnå? Saglige, objektive, gennemarbejdede anmeldelser? Hmmmm.... lyder ensrettet, lyder kedeligt.
Lyder som en dum ide!

Anonym sagde ...

Jo, Fyens Stiftstidende anmelder lyrik. Det ved Martin Glaz også udmærket, eftersom han selv har været lyrikanmelder ved avisen, så påstanden om, at avisen konsekvent ikke anmelder lyrik, er grebet ud af luften.

Men det er sandt, at vi ikke anmelder store mængder af lyrik. Og hvorfor gør vi så ikke det? Tja, i de seks år, jeg har været kulturredaktør, har jeg endnu aldrig hørt reaktioner fra læsere, der har savnet en anmeldelse af en lyriksamling. De eneste, der har savnet det, er lyrikerne selv.

Fyens Stiftstidende laver som bekendt ikke avis for lyrikerne, men for læserne. Og eftersom læserne ikke efterspørger lyrik, gør vi det heller ikke i særlig stor stil.

Med hensyn til påstanden om, at vi ikke anmelder særligt meget: Vi anmelder ca. 300 bøger om året. Det, synes jeg, er et ganske passende tal.

Rasmus Graff sagde ...

Peter, hvad mener du så om jeres omtale af Nielsen-bogen? For hvis det er den type anmeldelser, jeres læsere synes er spændende, kan jeg godt se, at fx lyrik ikke skaber en efterspørgsel. Så vidt jeg ved har I Anne Borup som anmelder og hun er da en fremragende formidler af poesi.

Nok om det, men det pisser mig vældig meget af at læse så vattet en omtale af så omfattende en udgivelse af H-J Nielsen og ikke mindst af en så betydningsfuld person... Nu kan jeg af gode grunde ikke læse jeres (andre) anmeldelser da det er en betalingsside, I har.

Anonym sagde ...

Kære Rasmus

Nielsen-omtalen er netop en omtale, ikke en anmeldelse.

For en god ordens skyld: Jeg blogger videre om emnet på min egen blog på http://nu.xtrablog.dk/

Anonym sagde ...

Saken om Fyens stiftstidenes prosjekt har i dag nådd den norske offentligheten - Anne Merethe Prinos kommenterer i dagens Aftenposten.

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK