For nylig kunne man på Promenaden læse en imponerende oversigt over hvad der findes af danske litteraturtidsskrifter lige nu. Men er det nu så imponerende. For et par år siden, da Borgens Forlag imploderede og antallet af digtsamlinger der blev udgivet på 'mainstreamforlag' i Danmark styrtdykkede*, gik det hæderkronede e tidsskrift Hvedekorn næsten ind. Det blev reddet i 11. time af (Lars Bukdahl og) Rosinante, der heroisk og heldigvis valgte at påtage sig hvervet og fortsætte den økonomiske underskudsforretning. På ovennævnte tidsskriftsliste står blandt andet Den Blå Port, der uanset rygter vel næppe findes længere. Det var ellers, vil jeg sige, sammen med Kritik, det vigtigste danske litteraturtidsskrift af den slags der udkommer flere gange om året, blander ny kritik og teori og (skøn)litteratur i alle afskygninger, og samtidig har et direkte mellemværende med samfundet lige nu. Og jo altså samtidig, altid: på et vist niveau. Nu må vi så også sige farvel til Kritik. (Hvad er Kritik?) Det er på alle måder begrædeligt. Og måske en konkret følge af at den danske litterære offentlighed allerede er, ja, hvad... reduceret ihvertfald. Marginaliseret. Måske har samtidslitteraturen og al den tænkning og undersøgelse der foregår i og omkring den, ikke længere noget med samtiden at gøre... Det er mindre end en uge siden at jeg hørte en forlægger tale om at den litterære offentlighed ikke længere findes, og han tænkte ikke engang på det udfoldede, gennemarbejdede, grundige format der findes i tidsskrifter som Den Blå Port og Kritik - han talte om litteraturstoffet i aviserne. Hvor der er meget bogstof. Der mest er forskræp og interviews og ofte vældigt biografisk anlagt, mente han. Humaniora på landets universiteteter er et andet område der i disse år forarmes. Det må være et udtryk for manglende anerkendelse fra politisk side - og altså fra samfundets side, eller hvad? Hvordan skal man læse den slags? Politikeres beslutninger? Hvad skal man tro om de andre? Ansatte på universiteterne er over de seneste år i stadig stigende grad blevet pålagt at publicere, for alt i verden: publicér, publicér! Dét er noget man kan tælle, antallet af publikationer. Og ifølge bibliometrien kan det bedre betale sig at publicere artikler end monografier, artikler er hurtigere at skrive og lettere at koncipere og afsætte end bøger. Men hvor er det nu lige at man som forsker skal publicere sine artikler, hvis altså man stadig skriver på dansk? Kritiks tætteste 'konkurrent', det gode og mere 'rent' akademiske Passage, findes gudskelov stadigvæk. Det endnu mere akademiske Kultur & Klasse findes også. Endnu. Men de to tidsskrifter er netop i høj grad fagtidsskrifter, udelukkende med lange (oftest ret gode) artikler fra fagfælle til fagfælle, en slags forskningsreservat måske. Personligt trives jeg dér, men det er ikke steder hvor den alment interesserede kan kigge ind - skulle disse mennesker stadig findes, dem der er alment interesseret i eksistens og samfund, kunst og politik, at det sanselige også har med tanken at gøre, litteraturen som en særegn form for æstetisk teknologi der på en unik måde kan undersøge hvad det vil sige at være menneske, hvad det vil sige at være samfund til forskellige tider, forskellige steder og på forskellige måder; litteraturen som et sted der kan foreslå at verden kunne være anderledes; litteraturen og det der omgiver den, undersøgelsen af den, kritikken og samtalen om den, som en helt enestående form for kulturel erindring. En maskine der jo kun virker så længe der er nogle der læser den, taler om den, tænker over den, fortsætter med at skrive den. Det er som om at samtalen er ved at forstumme. Eller: det er som om man i stigende grad kun taler med dem man allerede kender, allerede er enige med, om det man allerede ved. Verden bliver i sandhed mindre, javist. På samme måde som Morten Søndergaard i et digt har skrevet at poesi for fanden da ikke er sækkevæddeløb, kunne man sige: virkeligheden er sgu da ikke (kun) Facebook. Vi har brug for et større rum, en bredere samtale med flere om mere - ikke mindre af det hele med dem der allerede mener det samme som os. Kommentartråde? Skulle de kunne erstatte noget af det? Jeg tvivler (ikke). Her kan man, med den britiske antropolog Paul Connerton, tale om kulturel glemsel, en acceleration der dybest set bare er, ja, hvad - andet end altså: hurtig.
---
*Jeg har ingen statestik, jeg gætter, jeg er sikker på at Peter Stein Larsen og Lars Bukdahl, som jeg mistænker at følge tallene, kan dokumentere at der udgives mere poesi end nogensinde - men i mindre og mere lokale og DIY-agtige sammenhænge, på small presses hvor kvaliteten måske er høj, men hvor alle arbejder ulønnet, hvor udgivelserne ikke nødvendigvis bliver anmeldt, findes på biblioteker og i boghandlere osv., og i det hele taget er stadig vanskeligere at finde frem til, hvis ikke man allerede på forhånd ved at de findes.
---
*Jeg har ingen statestik, jeg gætter, jeg er sikker på at Peter Stein Larsen og Lars Bukdahl, som jeg mistænker at følge tallene, kan dokumentere at der udgives mere poesi end nogensinde - men i mindre og mere lokale og DIY-agtige sammenhænge, på small presses hvor kvaliteten måske er høj, men hvor alle arbejder ulønnet, hvor udgivelserne ikke nødvendigvis bliver anmeldt, findes på biblioteker og i boghandlere osv., og i det hele taget er stadig vanskeligere at finde frem til, hvis ikke man allerede på forhånd ved at de findes.
4 kommentarer:
Mindre kultur, mindre samtale, et fattigere Danmark? Kan det nu passe, bare fordi vi ser ud til at skulle betale en smule mindre i Skat?
Audun Lindholm skriver på Facebook:
Rundt årtusenskiftet, i det generøst opplyste biblioteket ved Høgskolen i Telemark, avdeling Bø, med det jeg husker som minst 20 meter under taket og utsikt til en endeløs åker, som om vinteren var dekket av et tykt lag snø, slik at det aldri ble egentlig mørkt selv flere timer etter at sola var gått ned, støtte jeg første gang på tidsskriftet Kritik. I tidsskriftshylla sto numrene godt synlige, og hadde en påfallende selvsikker fremtoning: Fyldige utgaver med ensfargede omslag, som presenterte et tematisk stikkord eller tre, i tillegg til forfatternavn og artikkeltitler.
Åpnet man bladet, var tekstbildet både massivt og strengt, og antallet fotnoter ikke uanselig, men avdelingen jeg raskt ble mest interessert i, hadde en luftig tittelside, med én enkelt setning slått stort opp, signert Jorge Luis Borges: «At dadle eller lovprise er to sentimentale operationer, der intet har med kritik at skaffe.»
Hver gang jeg bladde eller leste i tidsskriftet, sto denne formuleringen, åpningen på anmeldelsesavdelingen, frem, og slik festet den seg i minnet, som en stadig påminnelse om slaktens og panegyrikkens farer, om at man ikke bør la seg forføre av sin egen retorikk, om at besinnelse er en kritisk dyd. Slik forsto jeg den i alle fall da, selv om den sikkert også lar seg utlegge på andre måter.
I årene som fulgte oppsøkte jeg nå og da Kritik på universitetsbiblioteket ved HF-fakultetet på Høyden i Bergen, og sommeren 2005 ble jeg forbløffet da jeg var invitert på middag i et akademikerhjem i Århus: Her sto flere titalls årganger av tidsskriftet sirlig oppstilt ved siden av stuas tv-apparat. Jeg spurte om hvorfor, og fikk vite at dette var selve det danske tidsskriftet med stor T, som alle engasjerte akademikere måtte lese.
Da jeg senere samme år ble en del av Vagant-redaksjonen, var jeg nå og da den som fikk bære ferske Kritik-utgaver opp til kontorets postbord, og dermed den første blant medredaktørene som kunne oppdatere meg om hva de danske akademikere med kontakter i Klareboderne mon hadde fordypet seg i siden sist. I Kritik var det alltid noe å lære, om alskens emner, fra fantasy til katastrofeforskning, og ikke minst om dansk samtidslitteratur og danske litteraturforskeres bøker, som anmeldelsesavdelingen fulgte med særlig nidkjærhet.
Nå vil ingen oppleve noe lignende igjen, verken på bibliotekene eller etter å ha vært en tur til postkassen. I forrige uke sendte Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis, ut invitasjoner til Kritiks gravøl.
Vagant publiserer i kveld et intervju med avtroppende redaktør Elisabeth Friis, gjort av Susanne Christensen.
Spring findes også stadigvæk.
Hvad er et tidsskrift og hvorfor er det vigtigt?
Send en kommentar