torsdag, marts 28, 2013

Kættere, kællinger, kontormænd og andre kunstnere




--- netop udkommet på Syddansk Universitetsforlag.

Mit bidrag - Talentløse statsministre! Statsansatte bøller! - er bl.a. en sammenligning af receptionen af Ivan Malinovskis Romerske bassiner (1963) og Lars Skinnesbachs I morgen findes systemerne igen (2004), der ligner hinanden til forveksling. Jeg undesøger blandt andet de æstetiske kvalitetskriterier der ligger bag anmeldelserne, og ser særligt på 'det politiske digt' eller det politiske i digtet, i den henseende. Det handler med andre ord ikke kun om hvad forfatterne faktisk skriver, men også om hvad de så at sige får lov til at skrive, hvad der bliver taget alvorligt og afvist af kritikkens privilegerede førstelæsere. Med Ivan Malinovski kunne man sige at kunsten er en konsekvent værdikritik, men det viser sig igen og igen at litteraturkritikken igennem sine æstetiske domfældelser, sætter skarpe grænser for hvor omfattende og radikal en sådan velfærdsopposition og værdikritik kan få lov til at være.

--- derudover glæder jeg mig til at læse de mange andre bidrag. Herunder er pressemeddelelsen indklippet:

Kættere, kællinger, kontormænd og andre kunstnere fortæller om, hvorledes forfattere i tiden efter anden verdenskrig engagerede sig i velfærdsstatens opbygning og skabte en dialog med ministre og politikere om, hvordan kunst og litteratur kunne medvirke til at sikre trivsel i den nye velfærdsstat.
Forfattere omkring tidsskriftet Heretica, der ofte fejlagtigt er blevet opfattet som verdensfjerne æsteter, tog livligt del i diskussionen af forfatterens samfundsopgave og muligheden for at etablere en Statens Kunstfond. Men næppe var Kunstfonden blevet en realitet i 1964, før en vild debat om kunst og samfund brød løs. Rindalismen gik hen over land og by, og debatterne om kunstner, samfund og kunststøtte syntes aldrig at ville stilne af. Måske er det derfor, at vi stadig både har en Statens Kunstfond og en række forfattere, der interesserer sig for livet og døden i velfærdsstaten.
Kættere, kællinger, kontormænd og andre kunstnere ser nærmere på både bestsellere, nyklassikere, populære og eksklusive forfattere og spørger til nutidens fortolkninger af forfatterrollen.
Bidragydere: Anne-Marie Mai, Anders Thyrring Andersen, Lars Handesten, Karin Esmann Knudsen, Jon Helt Haarder, Lars Ole Sauerberg, Karen Syberg, Peter Simonsen, Louise Zeuthen, Anita Nell Bech Albertsen, Martin Glaz Serup, Per Krogh Hansen og Stefan Kjerkegaard. 

onsdag, marts 27, 2013

Om Klitgården Konventet

Ovre på Promenaden er der lagt en række tekster ud fra og om det nyligt afholdte Andet Klitgårds Konvent. Hvordan de store bogstaver nu skal fordeles der. Som man kan læse i Niels Barfods indlæg, var årets tema Litteratur og Politik. Niels Frank har resumeret, de øvrige deltagere kommenteret og her kan man læse Marianne Stidsens oplæg, og her er Kirsten Thorups. Overflødighedshorn. Udover Barfod, Frank, Stidsen og Thorup, deltog Ursula Andkjær Olsen, Nielsen v. Helge Bille, Thomas Boberg, Kristina Stoltz, Lone Hørslev, Elisabeth Friis, Mai Misfeldt og Thomas Thurah.

Tonight in Paris: Ted Berrigan & Joe Brainard


torsdag, marts 21, 2013

HVEDEKORN 1/2013
Er Jorden den eneste planet der findes digte?
Hvedekorn 1, 2013, indrammes af bladets gamle, men unge redaktionssekretær Martin Glaz Serup, der omsider vender tilbage til sine gamle, men unge slagmarker. Nummeret starter med hans offensivt milde digt til skønheden, lang tid siden nogen har argumenteret for den, men skal det være, er Hvedekorn stedet.
Og nummeret afsluttes med Serups og Pernille Arvidsens oversættelse af den tyske digter Michael Augustins fyrigt finurlige digt ”Nogle spørgsmål vedrørende digte”, og sikke nogle fantastisk gode dumme spørgsmål, her de første fire:
Er poesi/ ligesom et kontinent/ eller mere som et ocean?// Findes der flest skrevne/ eller flest uskrevne digte?/ Hvad koster det/ at fremstille/ et digt?// Hvilket digt siger mest om sin forfatter:/ hans første eller hans sidste?
Som altid er der flere gejser-agtige unge digtere, der skriver deres første digte i Hvedekorn bl.a. Sophia Handler, født 1993, der kaster et helt, lille ocean af nervøs og forfinet poetisk skrift i luften, eller 2 oceaner rettere, sådan begynder det første:
Fine ting er at løbe og at være sulten. Du mangler en taske, der passer til alle dine fine ting. Den skal også være smuk. Men du vil jo gerne holde noget helt tæt ind mod maven. Under dynen kunne der være koldt. Du undrer dig et øjeblik over retning syd.
Fremhæves kan derudover – udover DET HELE altså! – pure nonsensdigte af Robert Henningsson, et apokalyptisk læsedrama af Sixten Elia, mash-ups af bl.a. Josephine Klougart og Stine Pilgaard ved Mette Ø. Henriksen, og glædelige gensyn med flere af Hvedekorns stærkeste, faste bidragydere disse år, ikke mindst temmelig synske Signe Gjessing, der svarer sandfærdigt på Augustins spørgsmål: ”Kan digte fremstilles kunstigt?:
Her støbes kopier af den originale medvind.

Med venlig hilsen
HVEDEKORN/Rosinante&Co
Hvedekorn 1-2013Udkommer 11. april

Kom til HVEDEKORNOPLÆSNING torsdag den 11. april på Kultorvet 11, kl. 20.00-22.00, i anledning af udgivelsen

søndag, marts 17, 2013

lørdag, marts 16, 2013

Odd things appear. Things that I don’t understand. Things that I didn’t ask for.

- - - here - - -

VÄRLDSPOESIDAGEN I MALMÖ OCH LUND 2013


20 mars Invigning
kl: 18:30
Poeten på hörnet, Södra Förstadsgatan 65 B, Malmö.
Bokpresentation Den lyckligaste av alla ensamheter av Steinar Opstad, övers. Marie Lundquist samt samtal med Gunnar Harding och Lasse Söderberg. (Samarbete med Ellerströms förlag). De inbjudna poeterna presenteras. 
 
21 mars
Kl: 10:00
Folkuniversitetet, Regementsgatan 4, plan 0
Samtal med poeter, förläggare och översättare.
Tema. Boken och översättning. (Samarbete med Folkuniversitet)
Ljudinstallation: Variationer om sömnlösa av Andrés Felipe Díaz
 
Kl:18.00
Månteatern, Bredgatan 3, Lund
Stor poesiuppläsning med Pat Boran (Irland), Jona Burghardt (Argentina-Tyskland), Tobias Burghardt (Tyskland), Naeimeh Doostdar Sanaye (Iran), Gunnar Harding (Sverige), Marie Lundquist (Sverige), Myriam Montoya (Colombia), Jasim Mohamed (Irak), Steinar Opstad (Norge).
Musik: Erik Magntorn
Entré: 50 kr.
 
22 mars
Kl: 10:00
Lunds universitet, SOL, Helgonabacken 12 
Samtal mellan poeter och Författarskolan studenter.
Tema: Poesins färdvägar. (Samarbetet med Lunds universitet)
 
24 mars
                Kl: 16:00
                Litterär salong på Krutmeijersgatan 8
                Resor i poesins tecken: Tillsammans med Jona och Tobias Burghardt.
 
Presentatör: Lasse Söderberg
Grafisk form och dekor: Pepe Viñoles.
Producent: Ángela García

tirsdag, marts 12, 2013

A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1900-1925

Edited by Hubert van den Berg, Irmeli Hautamäki, Benedikt Hjartarson, Torben Jelsbak, Rikard Schönström, Per Stounbjerg, Tania Ørum and Dorthe Aagesen

Amsterdam/New York, NY 2012. 680 pp. (Avant-Garde Critical Studies 28)
ISBN: 978-90-420-3620-8                                    Bound €145,-/US$203,-
ISBN: 978-94-012-0891-8                                    E-Book €130,-/US$182,-
With 30% discount until March 31st, 2013, €102,-/US$142,-

A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1900-1925 is the first publication to deal with the avant-garde in the Nordic countries at the start of the twentieth century. The essays cover a wide range of avant-garde manifestations in arts and culture: literature, the visual arts, painting as well as photography, architecture and design, film, radio, and performing arts like music, theatre and dance.

It is the first major historical work to consider the Nordic avant-garde in a transnational perspective which includes all the arts and to discuss the role of the avant-garde not only within the aesthetic field, but in a broader cultural context. It examines the social and cultural context of the avant-garde: its media, its locations, its reception and audiences, the transmissions between Scandinavia and Europe, and its cultural consequences.

The essays trace the connections between the avant-garde and the cultural discourses of contemporary currents such as revolutionary socialism, radical nationalism and occultism, and discuss questions of gender, ideology and politics, geographical location and technological innovation. The cultural history thus focuses on the role of the avant-garde in shaping the ideas of cultural modernity in the Nordic countries.

Here's the book available for browsing on Amazon.


mandag, marts 11, 2013

Tillykke til Pia Juul med Kritikerprisen 2012


Pressemeddelelse

Kritikerprisen 2012 til Pia Juul og Georg Brandes-Prisen til Sune de Souza
Schmidt-Madsen.

Prisuddelingen foregår torsdag den 4. april kl. 16.00 hos Kulturstyrelsen, H.C.
Andersens Boulevard 2, 1553 Kbh. V.
Alle er velkomne

Kritikerprisen for 2012 tildeles: Pia Juul for novellesamlingen: Af sted, til stede
(Tiderne Skifter).

Modtageren af Kritikerprisen udpeges ved urafstemning blandt medlemmerne af
Litteraturkritikernes Lav. Årets øvrige nominerede var Kristian Bang Foss for romanen: Døden
kører Audi (Gyldendal) og Harald Voetmann for romanen: Kødet letter (Gyldendal). Sidste års
modtager af Kritikerprisen var Lars Frost for romanen Skønvirke (Gyldendal).

Pia Juul har som få - som måske kun hendes egne, store idoler, Herman Bang, Gustav Wied,
Agnes Henningsen - sin egen tone i dansk litteratur, ironisk og henført, drilsk og direkte,
vittig og melankolsk. Alt det, Pia Juul har fået os til at elske som det særligt Pia Juulske,
findes i Af sted, til stede, der formelt spænder fra regelrette noveller til bittesmå aforismer og
episoder: Gamle ord og salmer, en sær og skøn blanding af tøven og krystalklare øjeblikke. Det
gådefulde ikke mindst. Mennesket hos Pia Juul er en noget komisk størrelse, excentrisk og
med en uophørlig trang til beruselse. Glæde og grumhed vandrer hånd i hånd. Lykken handler
novellerne og episoderne ikke om (de handler faktisk meget om døden), men de kredser om en
slags lykkefølelse.

Georg Brandes-Prisen for 2012 tildeles Sune de Souza Schmidt-Madsen for En
lille bog om Blixen. I udvalgets begrundelse hedder det bl.a.:
"Bogen er fremragende litteraturformidling, båret af et glødende engagement og en formidabel
evne til at vise kvaliteterne og de afgørende dilemmaer i Karen Blixens liv og værk, og den
indre sammenhæng mellem dem. Fremstillingen er veloplagt, energisk, klar, præcis og
koncentreret, båret af kronologien i Blixens liv og forfatterskab, med blik for de nyeste
Blixen-kilder. Med sine skarpe, øjenåbnende og originale læsninger af den store danske og
internationale forfatters værk er bogen et fornemt eksempel på litteraturkritik, der på én gang
har høj faglig klasse og bred og folkelig appel - både for kendere og nybegyndere." Bogen (234
s.) er udkommet på forlaget Lindhardt og Ringhof.

Georg Brandes Pris-udvalget består i år af Marie Louise Kjølbye, mag.art., litteraturkritiker ved
Information (formand), Mikkel Bruun Zangenberg, ph.d., lektor ved Syddansk Universitet, og
Peter Stein Larsen, ph.d., professor, dr.phil., Aalborg Universitet.

Begge priserne er på 60.000 kr. og finansieres af Statens Kunstråds Litteraturudvalg.

Venlig hilsen Mai Misfeldt
Oldermand for Litteraturkritikernes Lav

Yderligere oplysninger hos Mai Misfeldt, tlf. 27 14 11 66, mai@maimisfeldt.dk

fredag, marts 08, 2013

AUDIATUR PRINT [THE BORING AS SAFARI] GOES MALMÖ


March 9th at 7:00 pm

@PUBLICATION STUDIO/ FASAD, Ystadvägen 13 Dalaplan
℅ In Edit Mode Press

on stage:
Hanna Hallgren
Ida Börjel
Athena Farrokhzad
STÅLAR

recorded readings:
Aud Olsen & Arve Kleiva, Super DISCOUNT
Vemund Solheim Ådland, EteProfylaktisk skjønnhet and Repetisjon og åpenbaring
Lars raattamaa, epilog from Ett tunt underlag
Monica Aasprong, Soldatmarkedet

artworks:
Super DISCOUNT, Aud Olsen
Konsumentköplagen: juris lyrik, Ida Börjel
Try Gin & Bak gardinene, Vemund Solheim Ådland
Soldatmarkedet, Monica Aasprong
Ett tunt underlag, G=T=B=R=G
W;s dagböcker, Jenny Tunedal
Dies: A Sentence & Notes on Conseptualisms, Vanessa Place/ Rob Fitterman
I AM HELENA ERIKSSON, (retrato d'un felo), Claude Royet-journoud
Untitled, Derek Beaulieu

curator/ designer: Judith Nærland
editorial board: Arve Kleiva, Jørn H. Sværen, Gro Nordheim & Martin M. Sørhaug

___
AUDIATUR PRINT is a series of art prints conceived as a space where design and conceptual texts can converge. The two first installments in the series, (2009 & 2010) include three Norwegian, three Scandinavian and three international authors. Derivative of its context as well as of each individual piece and sensitized to the concept of the physical format—its concretion, AUDIATUR PRINT is a defiant transaction pliantly branded and commercialized for its audience; an anthology at the readers discretion, or if you please, a poster; a postcard; a flyer[1]. The smallest book, two pages, four if folded.

[1](A4, A5 og A8 doubled), printed in 500 copies offset on an uncoated paper with good durabilty (240 g Munken Pure) in two solid colours, orange og dark grey (PMS021 og PMS425), and set in two typefaces (Rotis og Akzidenz Grotesk), delivered plano, not scored.

___
PUBLICATION STUDIO releases four new titles in two publication series: Dan O’Sullivan’s Stolen Fragments and Joseph A. W. Quintela’s BlackMarket in a series entitled Plagiarism, exploring plagiarisation as an artistic strategy, and Ross Brighton’s beck: nothing, to be done and Peder Alexis Olsson’s Narrative Structures in a series of texts entitled Beloved Bastard, re-appropriating work from the modernist literary canon.

Double Change reading in NY tomorrow

- - - here - - -