tirsdag, oktober 31, 2006

Redaktionelle principper for Kornkammeret…

Faktisk bryder jeg mig slet ikke om det her; at skulle redegøre for de retningslinjer der ligger bag redigeringen af Kornkammeret, organiseringen af siden, af blogrollen og så videre – ikke mindst fordi jeg forudser et potentiale for en vis negativitet som spin-off. Omkring bloggen her, omkring min person måske. Det er ikke rart. Hør bare tonen hos Thomas, da det går op for ham at jeg faktisk ikke linker til Rachel med vilje. Og se hvor irriterende Peter synes det er, at metadiskussionerne på bloggen, denne blog i hvert fald, i hvert fald lige nu, skal til at handle om magt og selektion og fanden og hans digitale pumpestok.

Men alligevel synes jeg at det er nødvendigt – som tidligere skrevet og som Rachel flere gange og meget fint, synes jeg, har efterlyst: her og her blandt andet.

Kornkammeret er mig bekendt den p.t. mest besøgte non-coorperate, litterære blog i Skandinavien, med cirka 800 ugentlige gæster. Og ja, jeg ved at mange af dem må være gengangere. Mig selv for eksempel. Af coorperate kunne Tue sagtens have flere hits, men det er jo ikke til at sige, for os der ikke arbejder på Information. Og Malte har vel også rigtig mange? Når jeg nævner ”læsertallet” er det netop fordi jeg mener at det i sig selv genererer en form for ansvar – men hvem skylder man hvad? – for eksempel et ansvar i forhold til den U/SYNLIGHED der er blevet diskuteret på Kornkammerether; Der findes antageligt kvinder i Danmark. Ja, det gør der, også selvom der ikke er mange af dem blander sig her, og også selvom der ikke bliver linket til mange af dem herfra. Gode Rachel nævner nogle af dem her. Det er altså ikke fordi de ikke er der, det er ikke nødvendigvis fordi de ikke er der, at man ikke ser dem, men måske snarere fordi de bliver usynliggjort på bekostning af andre i en form for digitalt homosocialt fællesskab. Spørger Rachel indirekte. Jeg synes det er et godt spørgsmål at stille, og at Kornkammeret det rigtige sted at stille det spørgsmål til. Til de redaktionelle praksisser. Ikke kun fordi jeg selv stiller mig temmelig kritisk an i forhold til idéen om et neutralt eller passivt ’kvalitetskriterium’; altså – dem der, dem inkluderer vi fordi de er gode, og de andre, de er dårlige, derfor er de ikke inviteret med, så enkelt er det. For selvom det jo vitterligt kan forekomme så enkelt, så betyder det ikke at selve det kvalitetsparameter man opererer på baggrund af er neutralt eller objektivt eller hvad man nu skal og kan kalde det.

Men alle dage har jeg forsøgt at arbejde bevidst med hvilken redaktionel praksis Kornkammeret bliver redigeret efter. Jævnfør det kursiverede ovenfor. Kornkammeret er som udgangspunkt en litterær blog. Et særligt focalpoint er poesi og ikke mindst poesi og politik. Kornkammeret fungerer som citatmosaik, hvis jeg finder noget værd at citerer. Ofte vil det være (fra) litteratur, eller (fra) artikler om litteratur. Kornkammeret fungerer som en art kalender (dette * interessante * sker lige nu og i morgen og om en uge) og handler om mig. Forstået professionelt i forhold til hvad jeg publicerer, hvor jeg læser op, hvis jeg lykkeligt modtager en pris. Ikke som mange blogs handler om bloggerne; ikke om hvad jeg spiser, hvordan jeg har det, ikke om hvem jeg går i seng med, ikke om min familie. (Det er, så vidt jeg kunne forstå på Lars Bukdahl, en af grundene til at han synes at min blog er kedelig: jeg giver ikke nok af mig selv. Det er selvfølgelig et [redaktionelt] valg). Desuden interesserer Kornkammeret sig – selvsagt, havde jeg nær skrevet – for et mediespecifikt metaelement; altså bloggen; bloggen interesserer virkelig bloggen, i hvert fald denne blog, og det er sikkert grunden til at Jill Walker for eksempel er på blogrullen, hun er jo ikke synderlig litterær. Det er sikkert også grunden til at jeg ønsker at åbne en diskussion omkring de forskellige blogs’ redigeringsprincipper. Det er jo naivt at tro at en blog er noget privat, ikke offentligt, noget man kan sysle lidt med i det lukkede, det uforpligtende, det betyder ikke noget, det er sådan i det små og bare for vennerne. Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men så skal det være en privat blog, en ikke-tilgængelig en af den slags vi har til at lægge billeder op af vores børn til ære for bedsteforældre og anden familie spredt ud over det landet og længere væk. Vores børneblog kan man vist ikke finde på Google, og det er heller ikke meningen. Imodsætning til denne der er åben for alle der har lyst til at læse med og blande sig i kommentarfeltet. Det er også forpligtende. At blande sig. At sige noget.

Jeg forstår langt hen ad vejen Kornkammeret som et Little Magazine; et enmandstidsskrift, der findes masser af eksempler på dem i litteraturhistorien, og for nylig forvandlede Kornkammeret sig også til en Small Press; som mange af de små tidsskrifter gør det. Bloggen kan noget helt særligt i den henseende, men det er en anden diskussion. Jeg forestiller mig at Kornkammeret i fremtiden vil kommissionere artikler af andre skribenter til at blive publiceret her for første gang. Flere har været på vej, men er ikke blevet til noget, den næste (eller første) er planlagt til at komme på i december. Fordi det ikke er ligegyldigt hvor man publicerer sine ting. Se for og som et banalt eksempel på den geografiske sammensætning af besøgende hos Susanne og hos mig.

Jeg opfatter mig selv mere som moderator end som hovedperson her. Nogle nylige overskrifter fra de Kornkammer-diskussioner jeg har forsøgt at moderere er for eksempel Der findes antageligt kvinder i Danmark. Litteraturkritikkens rolle i Danmark og Poesi og Politik.

Kornkammeret blev i sin tid startet som en slags linksamling for min egen skyld --- derfor er de tidsskrifter og netværk og foreninger og hvad, som jeg er engageret i, one way or the other, også highlightet oppe til venstre her. Så jeg kan komme hurtigt til dem. Kornkammeret linker ikke til privatpersoners hjemmesider, kun til tidsskrifters, og kun til privatpersoners blogs. Og kun de blogs der på en eller anden måde har noget med ovenstående at gøre. Litteratur/poesi/politik/blogs. Og som jeg tjekker ofte. Der findes flere blogs der passer ind i den kategori, der ikke optræder på min blogroll – som Sigurd Buch Kristensens Skrivemaskine og Rachel og Bo Gorzelak Pedersen for eksempel; de nævnte tre eksempler er faktisk blogs jeg selv læser løst fra tid til anden, men jeg synes ikke de er så… hmmm… skideinteressante, ikke for mig i hvert fald, ikke ofte, og det er ganske enkelt grunden til at jeg ikke inkluderer dem på min blogroll. Jeg er som sagt klar over at dette – hvad jeg finder skide interessant – givet er et produkt af noget; men som jeg også allerede har skrevet her: hvilket ansvar er det jeg med rimelighed kan siges at have. Her. Nu. I forhold til (at linke til) hvad?

Som jeg nævnte ovenfor er det jo ikke lige meget hvor man publicerer og hvor man publicerer hvad – hvis Rachel skrev på sin blog, som hun skriver på min, ville jeg virkelig synes den var spændende. Men det skal jo ikke handle om Rachel, og jeg undskylder, hvis du synes det er for meget. Det er i hvert fald ikke meningen at dette her skal fremstå nogenledes aggressivt.

Som et NoteBene! til de ovenstående retningslinjer; undtaget herfra er naturligvis og som altid undtagelserne.

24 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har sådan set ikke lyst til at bore mere rundt i det, Martin. Jeg har vitterligt stor respekt for bloggens frirum og ret til enevældighed. Vil blot lige pointere, at du har svaret på, hvorfor JEG ikke er på din blogroll, men ikke beskæftiget dig med alvorligt med det kønsspørgsmål, jeg i virkeligheden stillede. Og det er en lang tale, du kommer med her, som du alligevel formår at udvande ganske med dine sidste to linier, som jeg synes er dine mest interessante og mest ærlige.

Jeg er rimelig ubekymret omkring din personlige mening om min blogs læseværdighed.

Men lad os stoppe det her. Jeg har absolut ikke været interesseret i en eller anden magtkamp.

Og min agenda - at få større bevidsthed omkring blogrollen og de signaler den giver - må siges at være lykkedes til fulde. Selvom kønsvinklen røg ud af syne ...

Anonym sagde ...

Nu var jeg så lige inde på de to blogs, du sidestiller min blog med, og kigge på et par indlæg - og jeg må sige, at nu er det alligevel lykkedes dig at fornærme mig dybt.

Du var i virkeligheden dybt arrogant og grov - det lå bare i linksene.

Det er ufint at svare på et fagligt spørgsmål på den måde, Martin. Men tillykke, du har fået pisset dit terratorium af.

Martin Glaz Serup sagde ...

Øv, det var ærgerligt. Jeg tænkte nok det var en dårlig idé.

Martin Glaz Serup sagde ...

PHO en passant.

Martin Glaz Serup sagde ...

Hvad synes du der er arrogant og groft ved at linke til Sigurd og Gorzelak?

Anonym sagde ...

Jeg må sige at den direkte fjendtlighed hos dig og PHO kommer bag på mig.
Og her gik man naivt og regnede med almindelig venlighed.

Martin Glaz Serup sagde ...

Stines speciale om blogs og kønsfordeling, blandt andet. Linket har jeg fra Rachel.

Og Rachel; jeg er IKKE fjendtligt indstillet overfor dig. Selvom: det kan måske virke underligt at skulle skrive; min tekst findes jo her. Hvis du læser den sådan er det ærgerligt.

Martin Glaz Serup sagde ...

Rachel skriver blandt andet:

"(...) På den måde fungerer Kornkammer i al sin påståede faglighed og saglighed som et lille patriarkalsk diktatur, hvor det afstraffes direkte og kontant at stille spørgsmålstegn ved praksis. (...)"

- her.

Anonym sagde ...

Inte för att det är en tävling, men jag har fler besökare än du...

Själv försökte jag först skapa ett utförligt och representativt litterärt "länkbibliotek", men det visade sig snart vara orealistiskt att hålla det vare sig uppdaterad eller representativ. Så då gjorde jag helt enkelt en kort och fullständigt subjektiv blogroll vid sidan av, med de länkar jag själv brukade klicka på.

Martin Glaz Serup sagde ...

Ja, jeg tænkte det jo nok Malte, og Tue sikkert også. Og kanske andre. Min pointe var bare (som Rachels, hvis jeg ellers har forstået det) at de her sider, denne her blog faktisk genererer en del trafik, og derved tilbyder en vis synlighed til hvad det nu er der er synligt på siderne...

Og mit länkbibliotek er jo også - som jeg har skrevet - valgt udfra hvilke blogs (der på en eller anden måde har med litteratur/blogs at gøre) jeg selv tjekker jævnligt. Der er ret stor forskel på profilerne på fx Susanne Christensens blog, Pia Juuls, Peter-Clement Woetmanns, Cyclone Bills og meta-bloggen; selvom de alle har det til fælles at de er blogs, de omhandler (i en eller anden grad) litteratur og JEG finder dem (af en eller anden grund) interessante. That's it. De ligner netop IKKE hinanden --- derfor forstår jeg heller ikke hvorfor Rachel bliver fornærmet over at blive nævnt sammen med to andre blogs; jeg forstår godt at hun ikke identificerer sig med dem, men det er jo ikke en sidestilling jeg foretager. Er det? Er blogrollen så i sig selv i så fald en nivellering? Og på hvilket niveau? I don't think so...

/Martin

Susanne Christensen sagde ...

Sådan her kan det også siges, kort og godt -- Ellers, jeg véd ikke, Martin. Det er lidt en monstertekst du har sat sammen her, jeg synes måske du skulle have skrevet to tekster og ikke en. Du ville sige noget om dig selv og din blog, måske trangen opstod i en samtale om at linke og ikke-linke, men dette ophav synes jeg kidnappes lidt i din tekst her, som grænsefigur, noget at definere sig op imod. Med hensyn til redigeringsprincipper så har jeg selv en ganske stram poetik og har tit haft lyst til at melde ud om denne, hvorfor egentlig? Måske fordi man har brug for at gøre opmærksom på at det ligger bevidste valg (ganske mange fravalg) bag fremstillingen, at sige *dette er ikke mig*, dette er ikke alt jeg har i mig, dette er ikke pokkers reality. Argh, der er noget jeg vil sige, det ligger et sted imellem linierne her og her, tror jeg ...

Anonym sagde ...

Til Rachel: Jeg er ikke fjendtlig (Så skulle du bare opleve mig, når jeg er fjendtlig). Jeg tillader mig blot i al min selvvalgte, uansvarlige udenforståethed at more mig over krænkede folks krav og åbenbart krænkende folks forsvar. Ganske uforpligtende og nar-agtigt, jeg ved det.
Til Martin: Til morgen spiste jeg en ristet kernebolle med et smørbart produkt og ost. Dernæst to skive ristet rugbrød af bagerens det gode med dijonnaise , ost og røb peber. Hertil drak jeg to kopper nescafé med mælk. Også i nat sov jeg alene men gik dog i seng med en god bog. Meget apropos var det Pia Juuls Helt i skoven.

Martin Glaz Serup sagde ...

Jamen Peter, der er da masser af de blogs jeg linker til der beskriver lige netop det - din egen fx - det synes jeg da er spændende af læse, jeg skriver det bare ikke selv. Her.

Anonym sagde ...

Jeg driller bare.
Jeg synes også generelt måltider kun har en interesse for andre, hvis der gemmer sig noget sprogligt spændende i det, som f.eks. käsespätzle. Det er et fedt ord! (Og en fed ret).
Men nu afsporer jeg debatten igen.

Anonym sagde ...

Åh nej, skænderiet må ikke stoppe. Jeg har stadig kaffe tilbage på kanden, og orker ikke at gå ind og arbejde.

Jesper Elving sagde ...

Martin, jeg synes din tekst er meget klar og god.

lars-emil sagde ...

Funk blogål.

Anonym sagde ...

Kære Martin.

Rent afsluttende - nu med mere overblik - vil jeg understrege, at jeg aldrig ville stille kritiske spørgsmål til blogrolls hos eksempelvis PHO eller Susanne. Det var jo netop Kornkammers stramme tidskriftsform, som du selv nævner, der gjorde spørgsmålet muligt. Min misforståelse gik på, at denne side var netop en form for digitalt tidsskrift med kalender og omtale af udgivelser etc. Derfor også kritikken: et tidsskrift bør være bevidst om signalværdier som en blogroll. Tak for at du nu har opklaret dette for mig - og andre der måtte være i tvivl. Kornkammer er IKKE et tidsskrift - det er Martins blog.

Ellers er der jo ingen skade skat, Martin. Jeg kendte dig slet ikke, før du for lidt over en måneds tid siden lagde kommentarer på min blog.
Så det er jo - heldigvis - begrænset, hvor personlig vores lille disput kan være.

Anonym sagde ...

"Ellers er der jo ingen skade skat, Martin. Jeg kendte dig slet ikke, før du for lidt over en måneds tid siden lagde kommentarer på min blog.
Så det er jo - heldigvis - begrænset, hvor personlig vores lille disput kan være."

"...ingen skade skat, Martin." Det var en smuk freudian smutter, rachel (-: nu er alt glattet ud eller alt er blevet endnu værre, lone?! det forekommer mig at være en særdeles personlig disput.

Rasmus Graff sagde ...

der skulle vel bare have stået 'sket'.??!!

Jakob Brøbecher sagde ...

Klart, men sjovt alligevel - i en ellers vanvittig desput

Jesper Elving sagde ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Freudian_slip

Susanne Christensen sagde ...

Ud af det blå: forresten så havde Kvinden & Samfundet temanummer om kvindelige bloggere i nummer 3/2006, det ligger ude på pdf.

Martin Glaz Serup sagde ...

I K&S efterlyser de også kvinder kan jeg se; AT de tør! Og nej, der er da forhåbentlig ingen skade sket...

Velkommen til Jakob Brøbechers nye blog (scroll lidt op); læs alt om makrofascisme og law enforcement...

/M

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK