onsdag, oktober 11, 2006

Opfordring til politisk selvkritik!

Bent Blüdnikow er i Berlingske Tidende begyndt at stille krav til samtidslitteraturen. Blandt andet kræver han af den, at den skal udgøre en adækvat og nuanceret historisk kilde om vores tid for fremtidige litteraturforskere - men hvornår har skønlitteraturen nogensinde været det? Blüdnikows kritik er ikke mindst politisk funderet. Jens-Martin Eriksens nye, islamkritiske rejsebog, giver han en god anmeldelse – blandt andet fordi, at det ”I et lille land, hvor vi som regel kun hører forfattere med politiske stemmer i det græske mumlekor i Gyldendals gård, som underskrivere af proklamationer mod den borgerlige regering eller som forfattere af frelste indlæg i Politiken, er det lidt af en åbenbaring at følge en seriøst debatterende forfatter som Jens-Martin Eriksen søge nutidige svar.” Seriøs og nutidig, javel; det samme synes Blüdnikow ikke at mene om Simon Fruelunds og Trisse Gejls seneste arbejder.

I interviews med de to forfattere, spørger han om de ikke gør deres nye romaner svagere ved at beskrive meningsdannere på højrefløjen som unuancerede og tåbelige (uagtet at ingen af de to romaner umiddelbart er politiske kampskrifter). Blüdnikows metode får litteraturkritikeren Tue Andersen Nexø til på sin blog i Information, at tænke på sindelagskontrol og se den som en opfordring til politisk selvkritik.

Men er det – spørger jeg - ikke også i sig selv underligt at ville klandre en roman, et stykke fiktion, for at fremstille virkeligheden anderledes end man selv ser den? Jeg mener: man kan diskutere litteraturens raison d’être herfra og hertil, men er en af grundpillerne i for eksempel romanen ikke at den ofte giver os mulighed for at betragte verden igennem øjne der ikke er vores egne. At verden så at sige bliver filtreret igennem en anden bevidsthed. Dén anden udlægning kan man så være uenig i – som Bent Blüdnikow så åbenlyst er det - men der er vel noget af et spring fra det, og til at beskylde forfatterne for at skrive dårlige romaner, fordi deres bøger ikke er politisk korrekte.

Måske er litteraturen igen ved at udvikle sig til en slagmark, hvorpå ideologiske slag kan finde sted, og hvor bøger åbenbart kan forkastes for at besidde en falsk bevidsthed, og hvad et knirkende marxistiske begrebsapparat ellers kan byde på af genanvendelige termer. Nu dog med omvendte ideologiske fortegn. Hvis romankarakterer med højrefløjssympatier ikke er beskrevet som begavede, velafbalancerede, ikke-populistiske, rationelle, behagelige og sympatiske personer, er der ifølge Blüdnikow tale om karikaturer, der svækker romanerne afgørende.

I Thomas Bobergs seneste digtsamling får en national, nationalistisk, fremmedforskrækket og materialistisk selvtilstrækkelighed et ordentligt skud for boven. I Mette Moestrups seneste bog optræder blandt andet telefonnummeret på integrationsministeriet, og der vrænges af en absurd mangel på logik i lovkonstruktionen omkring tilknytningskrav, opholdstilladelse og ægtefællesammenføring. Pablo Henrik Llambías’ seneste roman indeholder blandt andet en analyse af statsministerens famøse smagsdommer-nytårstale, sammenholdt med nazistiske taler fra Det Tredje Rige. Hans Otto Jørgensen underkaster også Anders Fogh Rasmussen grundig analyse i sin seneste kortprosa; men ud fra dennes opvækst, der ligner Jørgensens egen, og hos Ursula Andkjær Olsen bliver den politiske retorik igen og igen udsat for en, skal vi kalde det kærlig behandling. For nu bare at nævne et par forfattere. Der altså alle skriver ’den forkerte historie’. Spørgsmålet er så om det er en rimelig fordring at stille til litteraturen, at den skal være ”politisk bevidst”, og dernæst: Hvordan skal den være det? På den rigtige måde? Og for at gøre hvem tilfreds?

9 kommentarer:

Peter H. Olesen sagde ...

Hört!
Men i dagens Danmark har satiren f.eks. ogsaa - ubemärket - faaet en ny rolle og udformning. I f.eks. den regeringsvenlige avis, hvor Bent Blüdnikow virker - nedgör, häner og latterliggör den daglige satire-spalte Groft Sagt i 95 % tilfälde folk, der mener noget andet end netop regeringen.
Satire maa og skal til enhver tid og paa ethvert sted nedgöre, haane og latterliggöre alt hvad den vil, hvis blot den gaar efter magten, de stärke, övrigheden etc. - og efter det saakaldte "Systemskifte" i 2001 er det vel netop Venstre, de Konservative og Dansk Folkeparti og hangarounds, som er magten,har magten.
Det burde vel selv en Claes Det-vil-jeg-da-skide-paa-Kastholm Hansen kunne indse.
(Ovenstaaende har godtnok ikke meget med Romanen-i-vor-tid at göre, beklager)

jens jacob toftegaard sagde ...

men kære Pho(gh?), jeg synes det er et naivt syn på magt: i DK er magten til hver en tid distribueret ud i en politisk bue, om det er de borgerlige eller soci´erne der er i opposition, er de aldrig uden magtbastioner i presse, forlagsverden, velformulerede miljøer af kunstnere eller erhvervsfolk, så om "de gamle sure mænd" i Groft Sagt end kritiserer regeringsmodstandere eller "de unge sure mænd" på Information går efter regeringen - begge dele er magtkritik og altid af de andres magt, aldrig deres egen

Peter H. Olesen sagde ...

Ja, jeg er sgu nok naiv. Jeg er dog heller ikke politisk skolet. (Kald mig dog ikke Phogh!)

Anonym sagde ...

Jeg ved ikke, Martin. Det barokke ved Blüdnikow er jo først og fremmest, at han - der helt ublut har hetzet den tidligere venstrefløj for dens påståede meningsmonopol og hæmningsløse politisering i 70'erne - nu stiller med så konkrete, politiske krav til litteraturen. Samtidig viste det sig, at han havde et lige så snævert og moralsk forhold til det politiske rum, som man havde i halvfjersernes venstreorienterede korrekthed.

I interviewene var det som om, forfatterne var ringere mennesker (og deres værker dårligere, også æstetisk), hvis de ikke var enige med ham i en helt konkret, politisk analyse; faktisk var det den, som bestemte værkernes og forfatternes værdi. Derved trak Blüdnikow på et på én gang meget dominerende - det æder sig ind på det æstetiske og det moralske - og meget primitivt begreb om "politik". Det er dér, problemet ligger, det er også derfor, jeg - som jo ikke har noget imod politisk-historiske tolkninger af litteratur - stejlede.

Af samme grund tror jeg ikke løsningen er så at sige at vende Blüdnikow på hovedet og komme med venstresnoede krav til litteraturen: Den skal udtrykke et bestemt sæt af politiske holdninger overfor et bestemt sæt af politiske problemer. Så ender man med at reproducere et primitivt politik-begreb. Eller, måske mere præcist: En primitiv forestilling om forbindelsen mellem politik og kunst.

Martin Glaz Serup sagde ...

Men Tue; jeg siger da intet om at man skal vende Blüdnikow på hovedet og gøre det modsatte?!?!!! Tværtimod! Jeg påpeger netop - eller prøver ihvertfald - at det er et problem at spænde litteraturen (eller noget som helst andet?) for sådan en gumpetung, moraliserende vogn. Den være sig højre- eller venstresnoet.

Anonym sagde ...

Nå, OK, så misforstod jeg dig. Det var dine eksempler, der snød mig.

Martin Glaz Serup sagde ...

Eksemplerne blot at vise et udsnit af de mange forskelligartede forfatere der faktisk skriver 'en anden' historie end den Blüdnikow efterlyser.

THK sagde ...

Jeg kan godt forstå at Tue Andersen Nexø misforstår Martins blog – (og nu spiller jeg måske djævlens advokat) men kan man ikke rent faktisk tale om en konform anti-foghsk konsensus på forfatterfløjen generelt? Sådan har jeg i hvert fald selv oplevet det, f.eks. da jeg sad som styrelsesmedlem i Dansk Forfatterforening. Flinke mennesker, meget flinke sågar, men også med politiske automatreaktioner, der nogle gange savnede raffinement og selvkritik.

Det kan godt være at Blüdnikow politiserer unødigt (og det gør han da, jeg er bestemt ikke en Blüdnikow-fan), men jeg vil hævde, også med baggrund i de eksempler som Martin giver, at disse forfattere anmeldes positivt ift. deres politiske sindelag: De har simpelthen den rigtige (konformt-behagelige venstreorienterede, dvs. anti-foghske) holdning! Jeg ville ønske at der eksisterede en højredrejet Ursula Andkjær – dét ville da sætte lidt mere liv i andedammen end den faktiske Ursula, som jo er skidegod og alt det der, men hvis udsagn ingen er uenige i, fordi hun er eksponent for "den rigtige holdning".

Martin skriver: "Spørgsmålet er så om det er en rimelig fordring at stille til litteraturen, at den skal være ”politisk bevidst”, og dernæst: Hvordan skal den være det? På den rigtige måde? Og for at gøre hvem tilfreds?"

Og nej, det er ikke en rimelig fordring. Det er i hvert fald smadrende for litteraturen, hvis dette element SKAL tænkes med. Men jeg savner måske en selvkritik hos Martin ift. at "den rigtige måde" rent faktisk eksisterer i den mere venstre-orienterede forfatterfløj. Ellers ville man kunne mene at Moestrups telefonnummer på integrationsministeriet eller Llambias' usmagelige sammenblanding af Foghs tale med nazistiske ditto ikke rykker så frygtelig meget. Jeg synes heller ikke at Maja Lee Langvads Holger Danske-bog er meget andet end et sjovt stunt – det må kunne gøres mere intelligent, subtilt og raffineret, hvis det skal kalde sig politisk litteratur eller have et eller andet politisk sigte (så synes jeg måske at Hans Otto Jørgensen i højere grad rammer noget af det rigtige).

Anonym sagde ...

Et par eksempler, hvoraf det ene nok traditionelt vil blive betegnet politisk kunst og det andet ikke-politisk eller upolitisk kunst. Men læst sammen forekommer de mig på i kunstnerisk forstand beslægtede.


I dag har de ikke kunnet
Bombe derovre. Grunden
Angis at være 'ugunstige
Vejrforhold' Med andre
Ord: gunstige

*

'Ude i befolkningen' siger de
Hvorindefra?


(Ivan Malinovski fra Kritik af Sproget)

*

Love is a place
& through this place of
love move
(with brightness of peace)
all places

yes is a world
& in this world of
yes live
(skilfully curled)
all worlds

(E.E. Cummings)


Kunst får os grundlæggende til at reagere på to måder: "Ja, det netop sådan, det er!" (om noget vi havde glemt at vi vidste) eller: "Tænk, kan det også være sådan!" (om noget vi ikke vidste). En vågen bevidsthed må alt andet lige anses for et bedre grundlag for menneskelig - herunder også politisk – aktivitet end en sovende. At tale om politisk kunst er i mine øjne ligeså meningsløst som at tale om udenrigspolitisk kunst, økonomisk kunst eller kunstnerisk kunst.

(PS. Jeg møder ofte, også her på bloggen såvidt jeg husker, udtrykket ’en ØK-digter’ og ’kredsen eller gruppen omkring ØK’, men hvad betyder det? Kan man også være f.eks. Adressens forlag-digter eller Space poetry-digter? Jeg er ikke med i eller defineret af nogen kreds eller gruppe og er ikke ØK-digter i nogen anden forstand end den, at jeg, i øvrigt uden at kende andet til forlaget end at have læst et enkelt eksemplar af lyriktidsskriftet Øverste Kirurgiske, i 1999 indsendte et manuskript og fik det antaget.)

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK