mandag, januar 30, 2017

Jeg lover jer fuld tilfredshed eller ingenting. Da jeg stadig er på dagpenge! Slå til nu! Eller fortryd!
- Jens Blendstrup har skrevet dagens tekster i HverMandag - om den arbejdsløse elmontør Jørgen Usse Gravesen.

torsdag, januar 26, 2017

Nordbrandt taler til Ørntoft om Ribjerg

(...) Jeg er ganske vist vokset op med digte. Min mor kunne en masse udenad og reciterede dem for mig, når jeg skulle sove. Så var der dem, skolen fik banket ind i vores hoveder, ydmygt bøjede over Højskolesangbogen og de 10.000 æggemadder. Det var rimede digte, dem, vi alle sammen kender. Digte, som et lille barn, der som de fleste små børn er i stand til at tænke logisk, udmærket kunne forstå ikke havde ret meget med virkeligheden at gøre, men var fantasier, udspekuleret af syge voksenhjerner. Jeg oplevede dem som religiøs propaganda, karamelliseret med rim, der skulle gøre dem mere spiselige, men havde den modsatte effekt – gav en lyst til at kaste op. De gik i takt ligesom soldater, og rytmen forplantede sig til ens mave. Jeg kunne godt se, at poesien havde noget, et eller andet, måske endda noget stort. Men hver gang det store begyndte et vise sig, kom rimene og ødelagde det. (...)

- - - mere her - - -

onsdag, januar 25, 2017

        
REKLAME

KONFERENS
Litterär gestaltning och kreativt skrivande 21 – 22 april 2017 Språk- och litteraturcentrum, Lund
Arrangerad av: Författarskolan vid Lunds universitet & Skrivarlinjen och Skrivpedagoglinjen vid Skurups folkhögskola

I maj 2015 hölls den första nationella konferensen i kreativt skrivande med Linnéuniversitetet, Växjö, som värd. Inbjudna var företrädare för olika skrivarutbildningar vid såväl universitet och högskolor som folkhögskolor och studieförbund, liksom fria aktörer på fältet. Stafettpinnen togs över av Författarskolan, Lunds universitet, och Skrivarlinjen och Skrivpedagoglinjen vid Skurups folkhögskola, vilka nu tillsammans inbjuder till nästa konferens som går av stapeln på Språk- och litteraturcentrum (SOL) i Lund 21 – 22 april 2017.

OM PROGRAMMET:
Konferensen är tänkt som ett tillfälle för utbildare inom ämnet att träffa varandra, knyta kontakter och finna vägar till nya samarbeten. Därför kommer våra pauser, luncher och vår kvällsmiddag vara lika viktiga som seminarier och paneldiskussioner. Med reservation för eventuella ändringar följer här en redogörelse för de två dagarnas huvudsakliga innehåll:

Fredag den 21 april

Vi börjar kl 10 på SOL-centrum, Lund, med registrering och kaffe. Efter några öppningsord presenterar vi oss och våra utbildningar för varandra i smågrupper, informellt och enkelt (förbered inga power-point-presentationer) och har ett inledande erfarenhetsutbyte. Efter lunch för vi en diskussion om litterär kvalitet och värdering, både i helgrupp och i mindre grupper. Ta gärna med er frågor eller funderingar kring begreppen kvalitet och värdering!

Eftermiddagen fortsätter sedan med att vi träffas i helgrupp igen vilket övergår i tematiska samtal i fyra grupper – då har vi alltså parallella sessioner där man i förhand fått bestämma sig för det ämne man vill diskutera. Ämnena till sessionerna har vi vaskat fram ur de förslag vi fått från er efter vår preliminära inbjudan:

1)Nya litterära genrer. Digitala och andra världar.
2)Skrivprocess: den oskrivna texten och den skrivande människan.
3)Dolda och synliga normer i rekrytering och undervisning.
4)Egna texter och andras. Relationen mellan läst och skrivet.

Efter välbehövlig kaffepaus fortsätter vi med diskussion om vad som kommit upp under dagen, innan vi lämnar scenen till Athena Farrokhzad och Joakim Andersson som samtalar om skrivpedagogikens kärnfrågor.

Kvällen avslutas med middag interfolierad med eller inledd av följande programpunkt:                 
 Vad är konstruktiv respons? Humorduon Svensk samtidsforskning alias Lovisa Eklund och Helena Fehrman genomför en simulering av det ultimata textsamtalet.        
  
Lördagen den 22 april

Vi börjar med ett samtal baserat på gårdagens erfarenheter och kanske andra eftertankar. Nästa stora ämne att behandla samlat blir respons, som introduceras för hela gruppen av lärare från Skurups Skrivpedagoglinje och sedan hanteras i fyra parallella grupper.

Efter lunch fortsätter vi med en paneldiskussion kring den konstnärliga forskningen och dess relation till skrivpedagogiken och författarutbildningarna. Detta pass presenteras av lärare från Författarskolan i Lund med speciellt inbjudna gäster.

Fram emot 14-tiden är det dags för en sammanfattning, kanske att fundera på förutsättningarna för nästa konferens, samt ventilera lite förslag till nordiska samarbeten (det senare en fråga som vi hoppas diskutera informellt vid flera tillfällen under dagarna). Sedan är det slut.        
        
FÖR ANMÄLAN: Anmälan sker i två steg:

1)Skicka ett mail till lars_gustaf.andersson@litt.lu.se där du ger följande uppgifter:

a) Ditt namn och din institution, skola eller motsvarande.
b) Vilken sessionsgrupp du helst vill tillhöra på fredag eftermiddag (se programinformationen ovan).
c) Eventuella noteringar om kost (allergier, vegetarisk kost o liknande)

2) Betala in konferensavgiften, 675 SEK, på Lunds universitets bankgiro 5051-4728. Märk betalningen ”Skriv17 500100”. Avgiften täcker bland annat två luncher, kaffepauser samt en kvällsmiddag.

Anmälan och betalning måste vi ha senast 31 januari. Antalet platser är begränsat till 70.

I planeringsgruppen har under året ingått: Joakim Andersson, Lars Gustaf Andersson, Helena Fehrman, Joakim Forsberg, Therése Granwald, Claes-Göran Holmberg, Carola Mikaelsson, Oscar Nilsson Tornborg


søndag, januar 22, 2017

lørdag, januar 21, 2017

tirsdag, januar 17, 2017

Optagelse på Dokumentarskolen

REKLAME

Forfatteren Peter Øvig og filminstruktøren Jakob Gottschau vils om et pilotprojekt til en egentlig dokumentarskole dette forår vil lave et forløb for fortrinsvis unge med ambitiøse dokumentaridéer.

Ansøgningsfrist den 21. februar
læs mere

A Trumpist Manifesto

by Vanessa Place
in

mandag, januar 16, 2017

(...) I disse tider, hvor ytringsfriheden indskrænkes med gode og dårlige argumenter, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om "Reklameskibet" i virkeligheden er i strid med straffelovens § 136 stk. 2, der gør det ulovligt og strafbart at opfordre til terror. Ikke at jeg tror, man med snart 100 års forsinkelse "vil komme efter" digtet, men ville det være lovligt, hvis et digt i dag på tilsvarende vis beskriver en sorthåret arabisk udseende ung mand, der vil sprænge det vestlige forretningsdreven og kynisk kapitalistiske samfund i luften? (...)
- Jakob Brønnum genlæser Otto Gelsted her.

søndag, januar 15, 2017

Välkomna till FSL:s öppna föreläsningsserie i ämnet Kritiken som konst- och kunskapsform!

 REKLAME:

Onsdagen den 1 Februari kl. 19.00 talar kritikern, historikern, författaren och

redaktören

Axel Andersson

under rubriken

DET KRITISKA GÅNGJÄRNET

- redaktionen och offentligheten -

Lokal: Kritiklabbet/”Ljusgården”, Sveavägen 56, Stockholm.

OBS! Anmäl deltagande genom att sända ett mail till magnuswo.fsl@gmail.com

Skriv ”Kritikföreläsning” i ämnesraden.


Detta är den första av sammanlagt 18 föreläsningar under två. Föreläsningarna skall ge teoretiskt stoff och inspiration till det praktiska arbetet kring kritik som bedrivs inom FSL och KRITIKLABBET. Vårens föreläsningar ägnas temat ”Kritiken i den nya offentligheten”. Föreläsningarna vänder sig till den intresserade allmänheten, till forskare och studenter verksamma vid alla de högskolor, universitet och institutioner med vilka FSL samarbetar, samt till verksamma kritiker, författare och konstutövare. De 18 föreläsningarna kommer att samlas i två volymer av FSL:s skriftserie. Varje föreläsning följs av samtal kring det sagda under ledning av Magnus William-Olsson. Nästa föreläsning i serien äger rum på samma plats den 22 feb.

fredag, januar 13, 2017

(...)
Men tilbage til den biografisk-litterære baggrund: Som det fremgår af ovenstående betjente jeg mig lige fra først givne lejligheder af begge litteraturens funktioner: den subjektivt ekspressive og den pragmatisk kritiske. Det er naturligvis sagt i al ualvorlighed, men det er alvorligt nok ment fra min side, at jeg aldrig har betragtet de to funktioner som væsensforskellige eller hinanden udelukkende. Det væsentlige er mennesket, ikke arterne, genrerne etc. Det ekspressive og det udadrettede formålsbestemte kritiske er for mig heller ikke fjendtlige størrelser, de forudsætter tværtimod hinanden. Det er derfor jeg altid har angrebet dårlig kritik. Kritikken - og ikke bare den rent litterære - forekommer mig at være en vigtig udtryksform, der ikke bør være kunsten modsat, men være en legitim udtrykform med strenge kriterier. For at præstere det må kritikeren leve ligeså farligt som kunstnere, hvad han kun meget sjældent gør. Men det er kun en del af historien. Hvad min baggrund i øvrigt anbelanger er jeg af uddannelse akademiker (ak, disse magistre, ja - man kan dog også bruge uddannelsen til at kigge dem i kortene). Men jeg har brugt meget af min tid til andre, mere jordnære gøremål og interesser.
(...)
- Elsa Gress er blevet bedt om at give et synspunkt på sit forfatterskab til bedste i Arena-information (1967). Her citeret fra Arena-information (2011), udgivet af Anders Juhl Rasmussen og Thomas Hvid Kromann.

tirsdag, januar 10, 2017

Free, open, online course on modern & contemporary US poetry — you can enroll now

REKLAME
ModPo 2017 — our next intensive 10-week "symposium mode" — will begin on Saturday, September 9, 2017. Please share with your friends and encourage them to enroll. Enrolling in ModPo now or any time means you have access to everything now, but it also means you'll be ready to do the 10-week intensive course all together starting in September. If you are and were already enrolled, you needn't do anything to stay enrolled for our 10-week September-November session.
read more

mandag, januar 09, 2017

Litteraturen, kunsten og identitetspolitikken

 REKLAME:
Debatarrangement v. Det Danske Akademi

Tidspunkt: d. 23. januar kl. 19.30-21-30
Sted: Borups Højskole, Frederiksholm Kanal 24, København K

Arrangmentet er gratis, tilmelding sker via linket her. 

Hvad er den vigtigste målestok, når vi vurderer litteratur og kunst: Er det dens evne til at give udtryk for bestemte identiteter og erfaringer, de være sig af kønsmæssig, klassemæssig, etnisk, religiøs eller seksuel art? Eller er det, at den frit undersøger det menneskelige og eksistentielle i et ambitiøst formsprog og med den størst mulige indholdsmæssige kompleksitet? Og skal læseren nødvendigvis have samme identitet som forfatteren for at kunne forstå et litterært værk? Eller er det litteraturens force netop at kunne kommunikere henover vores forskelle?

Spørgsmål som disse har fyldt uhyre meget i mediernes kulturdebat det seneste år. Fra Weekendavisens artikler om trigger warning og politisk korrekthed over Deadline - DRs indslag om kulturel appropriering til Dagbladet Informations og senest Politikens intense diskussioner om de værdier, vi anlægger, når vi læser og taler om litteratur.

Performativ Kritikværksted i København

sidste år var jeg med til at lave
- det her -

søndag, januar 08, 2017

Nå ja, og så ligger der faktisk fire af Ulrich Seidls film på Filmstriben, hvis det er.

torsdag, januar 05, 2017

Ovre på K's Bognoter bliver der virkelig læst bøger - og fra hele verden; missionen er i øjeblikket at komme jorden rundt via litteraturen, og her finder man virkelig mange interessante anbefalinger - en stor del af disse forfattere havde jeg aldrig hørt om før. Et fint reservoir, en glimrende inspirationskilde!

onsdag, januar 04, 2017


(...) Hvad bruger vi denne fiktionslitteratur til, al den poesi, i vores eget liv? Det er hver enkelts sag. Der er ingen opskrift. Men at vi bliver ved at lytte og læse må have betydning, selvom om vi ikke bliver bedre mennesker af det. Måske nok klogere. Det kan komme an på valget af bikube. Men lyst udbredes i menneskenes bryst, siger et tidligere citeret vers. Uden fantasiens mellemkomst er den kritiske fornuft i virkeligheden uden vingefang.
 - udgangen på Torben Brostrøms seneste - og meget fine, hermed varmt anbefalede - erindringsbog Litterære bekendelser (2016)

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK