fredag, februar 28, 2014

BørneBogsFestival NV 2014

I dag og i morgen er der BørneBogsFestival NV 2014 på de store, fine Biblioteket på Rentemestervej i København. I dag læser jeg klokken 11 fra Yana og Eliah (og mange andre børn) og klokken 12 fra En spændende historie og Da bedstefar var postbud. Der er ingen entré, alle er velkomne og HER kan man læse hele programmet.

Oplæsninger - til kalenderen

OPLÆSNINGER | ESBJERG - FANØ
27.02 Pablo Llambías, Henneberghus, Esbjerg
05.03 Litteratursalon, Henneberghus, Esbjerg
06.03 Yahya Hassan, Esbjerg Gymnasium
09.03 Nicolai Stockholm, Galleri Enggaarden, Nordby
26.03 Lars Frost, VELLITT Huset Esbjerg
02.04 Litteratursalon, Henneberghus, Esbjerg
04.04 Morten Søndergaard, Galleri SALT, Nordby
09.04 Dorthe Nors, VELLITT: Huset Esbjerg
24.04 Søren Ulrik Thomsen, Galleri Enggaarden, Nordby
14.05 Slagtrykforfattere, VELLITT: Huset Esbjerg
22.05 Peter Laugesen, Galleri Enggaarden, Nordby
04.06 Litteratursalon, Henneberghus, Esbjerg
19.06 Naja Marie Aidt, Henneberghus, Esbjerg

onsdag, februar 26, 2014

Bjersomme stymper!

I et virkelig fint interview med Jørn Lund, som stod at læse i Kristeligt Dagblad i fredags, siger han blandt andet at den normale gymnasieelev i dag ikke kender betydningen af disse ord: Stymper, bødker, ulster, trikotage, gebet, bjergsom, undseelig og græsselig. Han siger også: "Hvis H. C. Andersen, Holberg og Karen Blixen er svære at læse, så er der noget, der lukker sig. Den horisontudvidelse, man kan få ved at læse litteratur fra andre tider og få møbleret det rum, der hedder gamle dage, den kan man lære noget af, også at forstå samfundet i dag. Det er ikke stimulerende hele tiden at få sproglig søbemad i stedet for at møde sproglige udfordringer. Man lærer nye ord ved at møde nogle, man ikke er stødt på før."

Presseporn

- ha ha ha -
- - - her - - -

Hvad finansministeren læser?

- - - se her - - -

mandag, februar 24, 2014

Mads, Modpol og Holocaust

- - - Jeg er i Radio 24/7 i aften mellem 19.30 og 20.00; jeg spørger panelet i Mads og Modpolet hvornår man skal fortælle sine børn om Holocaust - - -

Kritikerprisen - mød de nominerede

Mød de indstillede til Kritikerprisen: Niels Frank, Marianne Larsen og Peter Adolphsen, samt kritikerne Lars Bukdahl (Weekendavisen), Kamilla Löfström (Information) og Bo Tao Michaëlis (Politiken).

- - - mere her - - -

Torsdag d. 27. februar, klokken 19.30

på:


BIBLIOTEKET
Rentemestervej 76
2400  København NV

- - - fri entré - - -

lørdag, februar 22, 2014

Her har Kristina Nya Glaffey og Maja Lee Langvad et åben brev til Lars Bukdahl, der her replicerer. Alt sammen i anledning af Athena Farrokzhads anmeldelse af Yahya Hassan, og den viltre og uoverskuelige debat der er fulgt deraf. På Promenaden findes lidt af den debat, se også kommentarfelterne fx her og her.

torsdag, februar 20, 2014

I går lagde Merete Pryds Helle følgende status ud på Facebook, jeg har fået lov til at lægge den ud på Kornkammer også - sådan er vilkårene for vældig mange kendte, respekterede, prisvindende kunstnere:

For nylig sagde en af mine universitetsfastansatte veninder, at hun misundte mig den frihed, jeg har i mit arbejdsliv. Jeg svarede at det til gengæld kræver en del is i maven over ens økonomiske situation. Jeg opdagede så at min personlige is må være smeltet, da jeg brød stortudende sammen foran en (faktisk venlig) politimand, der gav mig en cykelbøde på 1000 kr. jeg faktisk ikke har råd til at betale. Jeg må jo konstatere at de mulige indtægter for forfattere som mig de sidste 10-15 år er betydeligt indskrænket. Der var en gang DR formidlede og betalte for litteratur både i form af radioromaner, noveller og anmeldelser man som forfatter blev bedt om at lave, samt et intenst radiodrama. der var noveller i aviser og blade man blev bedt om at skrive, og det var som om der generelt var en større forventning om at litteratur faktisk koster noget at producere. For femten år siden ville jeg få 100.000 i støtte fra Kunstfonden og kunne komme rigtig langt for dem og følte det som en stor ære. I dag er legaterne det samme, fordi ingen åbenbart synes at de skal følge den almindelige prisudvikling. Til gengæld har man fornøjelsen af at blive mistænkeliggjort og hånet i pressen af journalister, der aldrig stiller spørgsmålstegn ved deres afhængighed af mediestøtten, og i hvert fald ikke tænker på, at den støtte jeg får er første led i en kæde af forlæggere, trykkere, omslagdesignere, kritikere, journalister, skolelærere og elever, der sådan set gerne vil have at man skriver litteratur. De sidste fem år har jeg ydermere fået lov til at betale arbejdsmarkedsbidrag af legatet, selvom forfattere ingen arbejdsmarkedsbidrag kan modtage, dvs. ingen barselspenge, sygepenge eller lignende. Jeg har så desuden været så latterlig dum at forsøge at skabe litteratur i de digitale medier. Det er noget alle taler om og siger de gerne vil have, der er bare ingen der vil betale for det. Så jeg bruger det meste af den tid jeg kunne have brugt på faktisk at producere noget på at skrive ansøgninger, der som regel bliver afvist - fordi beløbene der søges er for høje. Det er fordi programmører ikke er forfattere og faktisk kræver løn for deres arbejde, hvad der ikke er nogen der forstår. Summa summarum; hvis nogen står og mangler en som mig til en fast stilling med en fast løn der giver råd til at betale en cykelbøde uden at tude, så er jeg klar.

tirsdag, februar 18, 2014

Kasper Støvring giver svar på tiltale på Promenaden

"Jamen dog, den får ikke så lidt herinde med fantasier om det ene og det andet, udrensninger, borgerkrige, folkemord, Breiviker… Men I er jo også lyrikere. Må jeg foreslå, at I slår koldt vand i blodet, dropper jeres had og prøver at lytte til det, jeg siger og læser det, jeg skriver?" ---- mere her. 

mandag, februar 17, 2014

Martin Glaz Serup møder Peter Laugesen

De Unge Og De Tunge
Martin Glaz Serup i samtale med Peter Laugesen
Onsdag 19. februar kl. 16:30
Det Kongelige Bibliotek i København
cafe øieblikket
Gratis entré

- - - mere her - - -

søndag, februar 16, 2014

Thank You for Saying Thank you, Charles Bernstein

I want my scholarship to be a gateway drug


(...) It’s hard to live fully in the present, as Gertrude Stein once put it; so often we confuse what is new to us with what is genuine news. Young men in Seattle nowadays are wearing red trousers and preening and looking smug, as if they were breakthrough fierce fashionistas. But you saw men in Paris wearing exactly the same thing twenty years ago.
I want people to read my book and then put it aside and seek out the poetry to which I’ve introduced them. Then I want them to search out more and newer poetry. I want my scholarship to be a gateway drug. (...)

- Interview with Brian M. Reed, on 'Nobody's Business' in Critical Margins

Om folk der dækker sig ind bag deres røvsyge proffesion

- - - her - - -