torsdag, december 29, 2011

Året der gik med Susanne Christensen


Whatever the difficulties, your business is to write what you think you should. You owe that much to yourself and to other humans, too.
- Charles Reznikoff in an interview ten days before his death, here quoted from Charles Bernstein's essay on Reznikoff in his My Way (1999).

søndag, december 18, 2011

Læsekreds Esbjerg-Fanø

(...)
But then Carson, in her introduction to If Not, Winter writes: "It seems that she knew and loved women as deeply as she did music. Can we leave the matter there?" Sure. But leave what matter where?
(...)
- fra Caroline Bergvalls Meddle English (2011)

lørdag, december 17, 2011

Hvad bilder de sig egentlig ind?

I dagens Information kan man i tillægget Moderne Tider under overskriften Sådan gik det, og sådan går det læse sådan en halvhumoristisk Årets-det-ene-og-det-andet; Årets overdrivelse er Finanskrisen, Årets Socialdemokrat er Johanne Schmidt-Nielsen, sådan går det lystigt derudaf. Årets 'Vi har set dig' er Josefine Klougart. Om hende skriver de:

'Se mig: jeg er 25, har langt lyst hår, ben der går Niels Frank til midt på brystet og skriver moderne eksperimenterende om masochistisk sex. Og hov, kom jeg til at sige at mit forfatterskab er selvbiografisk, og at jeg synes, mænd med børn er de mest sexede?' Come on, Josefine, kan du være der?


Hvad bilder de sig egentlig ind på Information, det må jo være en avis i dyb konflikt med sig selv. Netop Information har vel været dén avis der allermest har dyrket og medfremstillet Klougart i den rolle, som der ovenfor prikkes til. På Informations egen blogafdeling (men ikke i den trykte avis?), skrev Kamilla Löfström for et par dage siden om (billed)redaktørernes udfordringer - dem har de virkelig og ikke mindst på Information.

Rejse til Armenien

Lyrik i lange baner

Lyrik im ausland

fredag, december 16, 2011

Today: the launch of PennSoundRadio

Geof Huth is working on the archive and the body; an ongoing autobiography told through metadata, bruises and visual poetry - I've followed it more keenly than usual the last couple of weeks - here.

torsdag, december 15, 2011

(...) Som anmelder er man fornuftigt nok ikke selv med til at bestemme, hvilke fotos, der skal eller ikke skal ledsage ens anmeldelser. Men man kan have sin egen lille gætteleg i perioden mellem deadline og avistryk. De to seneste anmeldelser, jeg selv har leveret til Information, var af bøger af henholdvis Christel Wiinblad og Asger Schnack. Jeg gættede på, at Wiinblad ville få et foto, og at Asger Schnack ikke ville, gæt om jeg gættede rigtigt.

(...)

For mig at se ligner billedredaktørens arbejde dagbladanmelderens på den vis, at ligesom at en anmelder skal vogte sig for at komme til at lyde som en bagsidetekst og nære sig for at skrive alt for lækkert citerbart, så skal billedsiden i et bogtillæg ikke ligne et forlagskatalog. M.a.o. skal en aviskritik både i ord og billeder vise, at den er uafhængig og mangfoldig. At den handler om litteratur (mange litteraturer) – ellers får vi jo kun smukke aviser med smukke forfattere … og hvor skal vi så læse om de knap så smukke?
- Kamilla Löfström skriver i Information spændende om den debat der blev åbnet af Niels Frank på Promenaden.

Klaus Rifbjerg fylder 80 ... på Promenaden!

& Vagant 4/2011 - på gaden


4/2011: Pål Norheim | Jonas Bals | Kjersti Rorgemoen | Aksel Kielland | Susanne Christensen | Kari Jegerstedt | Bat Ye’or | Niall Ferguson | Folkebiblioteket | Anngjerd Rustand | Morten Øen | Bård Torgersen | Olaf Haagensen | Anne Helene Guddal | Heinrich von Kleist

DEn Blå Port 89 er på gaden


Tema: Italiensk samtidslitteratur

Og fødselsdagsamtale med Klaus Rifbjerg


Fra Ermanno Cavazzonis legesyge essay om komikkens væsen – over to af migrationslitteraturens stemmer, Gëzim Hajdari og Helena Janeczek – til Giorgio Falcos ætsende satire over det nyliberalistiske Italien.

Samtidig fejrer vi Klaus Rifbjerg, der fylder 80 år d. 15. december. I den anledning standser han op i porten til en samtale – om et langt liv under vejr med sig selv og dansk litteratur.

Endelig byder vi på nyskreven poesi af Susanne Jorn og Bo Ærenlund Sørensen, mens Elisabeth Friis reflekterer over faldgruber i læsningen af Sapfos fragmenter.

onsdag, december 14, 2011

Preview på Elsebeth Jørgensens 'Langs stien...'

(...)
6.

Fishing boats, excursion boats, and any kind of boat
were mustered at the ports;
and the Jews were escorted to the coast by the Danes-
many of them students-
and ferried to safety in Sweden:
about six thousands Danish Jews were rescued
and only a few hundred captured by the Germans.
- udgangen på Charles Reznikoffs Holocaust (1975).

lørdag, december 10, 2011

Premiere i dag: ARIEL SKRIFTSERIE I LITTERÄR KRITIK

Utges av Ariel förlag i samarbete med forskarseminariet vid det Fria Seminariet i Litterär kritik.
Skriftserien undersöker den litterära kritikens former och förutsättningar, med utgångspunkt i tanken att också kritiken är en del av litteraturen, och att det litterära i sig är en kritisk verksamhet. De två första titlarna utkommer i december 2011.

Redaktör för serien är Magnus William-Olsson. I redaktionsgruppen ingår även Jeppe Brixvold, Kari Løvaas, Mikael Nydahl, Anna-Lena Renqvist och John Swedenmark.

ARIEL LITTERÄR KRITIK [1] & [2]
Kostnad 160 kr per bok . Köp båda för bara 200 kronor plus frakt!
Böckerna kan beställas direkt från förlaget på e-post info@ariel.nu eller telefon 073-9894537.

onsdag, december 07, 2011

Hommage à Bernadette Mayer

...what we learned form Language poetry was that if you wait around for somebody to write about it, it's not going to happen. You've got to get out there, and you've got to do the critical writing, at first, yourself.
- Kenneth Goldsmith interviewed on Poets.org.

mandag, december 05, 2011

PRESSEMEDDELELSE


HALVDELEN AF FORLAGET ARENAS REDAKTION TRÆKKER SIG ØJEBLIKKELIGT

Undertegnede, Jonathan Nielsen og Jakob Østergaard Nielsen, har per dags dato valgt at trække sig som redaktører på forlaget Arena. Det skyldes grundlæggende, at vi ikke længere har den fornødne tillid til hverken Arenas bestyrelse eller bestyrelsesformand Elisabeth Friis’ faglige, organisatoriske og økonomiske dispositioner.

Vi har meget stor veneration for forlaget, og vi har i forlængelse heraf lagt op til en dialog med bestyrelsen om Arenas fremtidige prioriteringer, hvilket bestyrelsen desværre ikke har ønsket at efterkomme. Efter et tumultarisk forløb og en tilsvarende problematisk ’opsigelse’ per 1. januar, 2012, ser vi os således nødsaget til at forlade forlaget øjeblikkeligt.

Siden vores indtræden i Arena i december 2009 har vi bestræbt os på at sikre forlaget økonomisk og tilsvarende tilføre Arena en mere konsistent og tidssvarende kunstnerisk-litterær profil. Dette arbejde har bl.a. resulteret i udgivelser af Per Aage Brandt, Claus Carstensen, Eske K. Mathiesen, T.S. Høeg, Kaspar Kaum Bonnén og Peter Laugesen, ligesom initieringen af forlagets bogklub, Klub Arena, og den dertilhørende småtryksserie, Arena Kontra, der siden januar 2010 har sikret Arena det nødvendige økonomiske fundament for forlagsdriften.

Vi ønsker Arena alt det bedste fremover, og vi kan kun beklage, at det ikke længere er os muligt at bidrage til forlagets fremtidige arbejde.


Med venlig hilsen,

Jonathan Nielsen og Jakob Østergaard Nielsen

Velkommen til Peiter Peitersen

I aften i KBH: Balkan i Den Blå Port

på Underwood Ink. 19.30. Adressen er Ryesgade 30A.

Sidste runde om karikaturen

lørdag, december 03, 2011

KUP MANIFEST

KUP laver trutmund. KUP elsker mandlige avantgardister. KUP elsker kvindelige avantgardister. KUP er ikke en karikatur. KUP er virkelig. KUP har mange kroppe. KUP interesserer sig for kærlighed, sex og begær. KUP dyrker det hele. KUP ser morgen-tv. KUP ser twilight. KUP tager på højskole og propper sig med kage i kaffepauserne. KUP bladrer i en ny bog og læser en gammel. KUP tager noter. Der er ingen journalister som ringer og spørger om de må bruge KUPs ansigt i avisen. KUP har trukket en nylonstrømpe ned over sit hoved. KUP er et køn uden ansigt. KUP bekæmper markedstænkning og undviger individuel branding. KUP er et kollektiv. KUP er anonym. Bøgerne vælter ind ad KUPs brevsprække, bøgerne står ude i opgangen og hamrer på døren. Familien er stolt af KUP, familien elsker kage. Brombærtærte. Tilsammen har KUP flere bøger end Niels Frank. KUP har engang inviteret Niels Frank til at læse op. KUP så på Niels Frank med beundrende blikke. KUP havde dådyrøjne og hundeøjne. KUP har bryster. Både når KUP sover og er vågen og når KUP skriver digte har KUP bryster i flere størrelser. KUP er ikke nærsynet, KUP er langsynet, KUP ser langt ind i litteraturens erfaringsverden. KUP går ind i et rum med sin krop, det er noget farligt noget, KUP frister alle journalisterne med sine brombærlæber, mens KUP ryger en lille smøg, og personer ved borde siger: KUP er selv ude om det, for KUP må åbenbart ikke være alt for smuk, men KUP er nu en gang heftigt blomstret, helt truttende, truntet, og også frigid nogen gange og også gammel og rynket nogen gange, i halvfjerdserne, og andre gange er KUP ung og behåret og KUP laver en cd, og KUP går med forstørrelsesglas. KUP er ikke barn af mediesuppen, KUP er mediesuppens feministiske børnehavepædagoger. KUP er uenig med sig selv, sådan undgår KUP branding og ensretning. Og KUP putter pomade i håret og elsker hele dansegulvet. Og KUP trutter med sin brombærmund. TRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT.
- sakset fra kommentarfeltet på Promenaden.